Blog

08.05.2015 22:21


Ilustračné foto SITA/Marián Peiger

BRATISLAVA 28. septembra (WEBNOVINY) - V bratislavskom kostole Klarisiek v pondelok podvečer pokrstili novú knihu Jozefa Banáša s názvom Kód 9. Román je podľa autora o zbližovaní všetkého dobrého, čo sa vinou historických nedorozumení a nedopatrení ocitlo na opačných, zdanlivo sa vylučujúcich póloch. O náboženstvách, ideách, kultúrach, postojoch aj o svete mužov a žien, ale najmä o nastoľovaní zákona rovnováhy. Jozef Banáš vo svojej knihe odmieta učenie o Ježišovi Kristovi. "Tvrdím, že Boh nerozoznáva žiadnych katolíkov, evanjelikov, židov, moslimov či budhistov, ale rozoznáva jediné - kto je dobrý a kto je zlý. Nie je to však originálne, to hovoril už Ježiš. Ja totiž verím v učenie Ježiša Krista, ale neverím v učenie o Ježišovi Kristovi,“ povedal Banáš.

Kniha je výsostne o tom, akí by sme mali byť k ženám, povedal Banáš

Kniha ešte ani nebola na svete a už sa zdvihli hlasy dogmatických kresťanov, že kniha nie je dobrá a že je plná urážok. Katolícky kňaz Rastislav Dvorový si však o knihe myslí, že jej budú tlieskať aj katolícki kňazi, hoci budú tlieskať pod stolom. "Delím ľudí na dve skupiny - na tých, ktorí pravdu hľadajú a na tých, ktorí ju vlastnia. Pre tých, ktorí ju vlastnia, je všetko kontroverzné - aj táto kniha. Kniha je výsostne o tom, akí by sme mali byť k ženám. Od Sianu až po Vatikán mapuje ako sa spoločenské, politické i náboženské systémy správali k žene. Zaoberám sa hlavne katolíckym náboženstvom a to sa k ženám správa veľmi zle. Veď pápež dokonca nedávno povedal, že vysvätiť ženu za farárku by bol hriech," vysvetlil Banáš, ktorý zároveň dodal, že kniha je určená najmä pre mužov.

Banášovi by zagratuloval Dan Brown, myslí si Eva Černá

Eva Černá, ktorá sa zhostila úlohy moderátorky na úvod prezradila, že knihu, ktorú jej Banáš poslal v elektronickej forme, začala čítať o desiatej večer a skončila až ráno. „O štvrtej ráno som mu poslala sms s textom: toto nie je kniha, toto je dielo.“ Kniha podľa nej obsahuje obrovské množstvo informácií i osobných skúseností, ktorými sčítaný a vzdelaný Banáš disponuje. "Taká kniha tu ešte nebola. A keby ju mal možnosť čítať Dan Brown, tak mu potrasie pravicou a zagratuluje," doplnila Černá.

Jozef Banáš vystriedal počas svojho života niekoľko profesií od topmanažéra, novinára, diplomata i politika. Napísal vyše dvesto komentárov, glos, esejí, štyri televízne inscenácie a tri divadelné komédie. K jeho úspešným knihám patrí napríklad satira Idioti v politike (2007), román Zastavte Dubčeka! (2009) a román Zóna nadšenia (2008), ktorý pred piatimi dňami vyšiel aj v nemeckom preklade a už teraz pre jeho úspech pripravujú druhé vydanie.
Kód 9 je plný symbolov

Numerologička Alena Nemčeková okrem iného na krste vysvetlila, že číslo deväť je symbolom ženy, dávania a koreňov. Ani dátum krstu knihy nebol náhodný - okrem septembra, ako deviateho mesiaca v roku sa krst konal 27. dňa v mesiaci. Ten svojím súčtom nielenže opäť dáva číslo deväť, ale je zároveň dňom narodenia Jozefa Banáša.

Posolstvom knihy je podľa 62-ročného spisovateľa zamyslenie. >"Hlavný hrdina hľadá lásku, priestor svojej slobody a nakoniec zistí, že tú lásku má po celý čas pri sebe a slobodu v sebe vo vnútri," vysvetlil. Kniha o rovnováhe medzi mužom a ženou dala autorovi zabrať zo všetkých, ktoré doteraz napísal, najviac. Na počiatku románu stála myšlienka i hlavné postavy, ale chýbal priestor. Preto manželka Jozefa Banáša, výtvarná umelkyňa Mária Banášová, poslala svojho muža na expedíciu z Pekingu cez Sian až po Vatikán. Cesta mu dala veľa krásnych spomienok, no najradšej spomína na solidaritu ľudí, ktorých stretol. Tí podľa jeho slov aj napriek tomu, že takmer nič nevlastnia, vždy dajú bohatým ľuďom zo západného zmaterializovaného sveta najesť a napiť.

Román pokrstili olejom z valeriány himalájskej

Román pokrstili olejom z valeriány himalájskej, ktorým pomazali aj rany Ježiša Krista po tom, ako ho sňali z kríža. Jozef Banáš tiež vysvetlil, že táto rastlina je známa tým, že z jedného koreňa vždy vyrastajú dva výhonky. Tie takto symbolizujú nastolenie rovnováhy medzi východom a západom, dňom a nocou, smrťou a životom i ženou a mužom. Pre agentúru SITA ďalej prezradil, že svoju duševnú rovnováhu dosiahol až v šesťdesiatke. "Bol to vývoj, nedá sa povedať, že v tejto chvíli. Človek k tomu musí dospieť. Ale bolo to v čase, keď som si uvedomil, že konečne začínam robiť v živote to, kde ma to vnútri ťahalo," uzavrel.

SITA

 

08.05.2015 20:24
DÁTUM ZDROJA: 
20. Dec 2012

Prvý mylný dojem, ktorý vytvárajú médiá je, že Mons. Bezák spontánne zahorel "spravodlivým" hnevom kvôli útokom na jeho osobu, a musel ísť preto pred TV brániť svoju česť. Táto analýza však ukazuje niečo iné. Išlo zrejme o chladne naplánovanú a profesionálne pripravenú mediálnu kampaň. O tom svedčí celá rada udalostí a krokov, ktoré Mons. Bezák vykonal pred svojím mediálnym vystúpením 16.12.2012. Dátum mediálnych vystúpení bol zvolený na premiéru dokumentu na ČT2. Teda pripravovaný aspoň pol roka dopredu. Premiéra odvysielania bola zvolená na týždeň pred Vianocami...


MEDIÁLNA KAMPAŇ: "RÓBERT BEZÁK PREHOVORIL"

  • 0. FÁZA - PRÍPRAVA - ČT2, ORF, TA3, Markíza
  • cca 6 mesiacov dozadu. ČT2 na pozvanie začína natáčať dokument o Mons. Bezákovi - "Arcibiskup s lidskou tváří" (paralela na komunistu Dubčeka). Dokument portrétuje Bezáka ako moderného, pokrokového reformátora Cirkvi. Jánošíka z hôr, ktorý bojoval proti skorumpovanej Cirkvi, za čo bol potrestaný.
  • 29.11 - ČT2 zverejňuje dátum vysielania dokumentu na 16.12.2012. ČT mediálne pripravuje verejnosť, že ide o veľké odhalenie. Škandál... VIDEO
  • 9.12. - Rakúska ORF robí svoj diel skladačky. V súvislosti s pripravovaným dokumentom na ČT natáčala na Slovensku vlastnú reportáž o Vatikánskom sprisahaní proti modernému reformátorovi Bezákovi. František Mikloško pre ORF šíri správu o údajnom Bezákovom posadnutí, ako dôvode na jeho odvolanie. Mikloško, ako prvý, informuje o záhadnom šeku na 1,5 milióna EUR VIDEO
  • 12.12 - Mons. Bezák dopredu natáča exkluzívne vystúpenia pre TA3 a Markízu. Odvysielanie rozhovorov bolo nastavené s premiérou dokumentu na ČT2. VIDEO
     
  • 1. FÁZA - SPUSTENIE MEDIÁLNEJ KAMPANE
  • 16.12 - Týždeň pred Vianocami - SPUSTENIE KAMPANE
    • ČT2 - vysiela dokumentárny film, "Arcibiskup s lidskou tváří" VIDEO
    • Markíza - vypustila exkluzívny rozhovor. VIDEO
    • TA3 - vypustila exkluzívny rozhovor. VIDEO
      • TA3 si pripravila rakúskeho antikatolíckeho komentátora z ORF, aby interpretoval Bezákove vystúpenie. Ten oslavuje Bezáka ako reformátora. Jeho mediálnu kampaň, ako veľký deň povstania slovenských katolíkov z područia tmárskeho Vatikánu. VIDEO
         
  • 2. FÁZA - KAMPAŇ NA SOCIÁLNYCH SIEŤACH
  • 17.12. - Spustenie: RobertBezakTV +  Twitter, Facebook, ...
     
  • 3. FÁZA - ŽIVENIE MEDIALNEJ KAMPANE
  • 20.12. - Markíza pokračuje v kampani s ďalším exkluzívnym rozhovorom. Mons. Bezák s posmechom reaguje na správu, ktorej autorom je jeho spolupracovník František Mikloškom (viď 9.12 pre rakúsku ORF), o jeho údajnom odvolaní kvôli posadnutiu diablom. VIDEO
  • 20.12. - STV sa zapája do kampane. Urýchlene menia predvianočný vysielací program. V hlavnom vysielacom čase o 20:00 dávajú dokument o Bezákovi z ČT2 .

Sled udalosti ukazuje, že nejde o spontánne svedectvo dotknutého človeka, ale o dlho plánovanú a s chladnou vypočítavosťou prevedenú mediálnu kampaň.

CIELE KAMPANE?

Podľa toho, ako sa situácia v médiách vyvíja a čo kampaň zatial napáchala, sa dajú identifikovať nasledovné možné ciele:

  1. Diskreditácia biskupov, ktorí v minulosti nahnevali Mons. Bezáka.*
  2. Diskreditácia sv. Cirkvi ako skorumpovanej, tmárskej, totalitnej organizácie.*
  3. Portrétovať Mons. Bezáka ako moderného Luthera, osvieteného humanistu, reformátora Cirkvi, neprávom umlčaného spiatočníckou Cirkvou.*
  4. Vyvolať medzinárodný škandál a získať medzinárodnú mediálnu podporu.
  5. Dosiahnuť na Slovensku vzburu laikov proti jednote slovenskej katolíckej Cirkvi, jej hierarchii a pápežovi.
    (prepojenie a spolupráca s "Wir sind die Kirche" (AT), Teofórum (SK, CZ, AT), Cirkev bratská (CZ), homosexuálmi organizované koncerty na podporu Bezáka (SK a CZ LGBT loby))
  6. Zaútočiť v citlivom momente pred Vianocami, keď sa veriaci a Cirkev pripravujú na sviatky

*  tieto konkrétne body sa dajú potvrdiť vyjadreniami samotného Mons. Bezáka v TA3 16.12.2012. Pre viac informácií pozri:

ANALÝZA: Bezákové vianočné posolstvo

 

08.05.2015 14:23

Dômyselná špionáž v srdci Európy. Tajomstvá v KGB. Ion Mihai Pacepa sa podelil o svoje skúsenosti zo služby v Komunistickej rumunskej tajnej polícii pred tým, ako v sedemdesiatych rokovch 20. storočia odišiel do Spojených štátov.

pacepa
Na snímke Ion Mihai Pacepa
Odpadlík od komunistického režimu, ktorý niesol najvyššiu hodnosť v sedemdesiatych rokoch nedávno v Latinskej Amerike vysvetlil prepojenie medzi Sovietskym zväzom a Teológiou oslobodenia.

Teologia oslobodenia je politické hnutie v rámci katolíckej teológie, ktoré sa vyvinulo v 70. a 80. rokoch 20. storočia v špecifických spoločensko-kultúrnych a ekonomicko-politických podmienkach Latinskej Ameriky. Samotný termín začal presadzovať peruánsky katolícky teológ Gustavo Guttiérrez vo svojej knihe Teologia oslobodenia (La teología de la liberación) z roku 1971. Toto hnutie sa stalo reakciou na neprijateľné sociálne postavenie latinskoamerického obyvateľstva, pričom sa usilovalo prepojiť filozofický marxistický koncept triedneho boja a rovnosti s odkazom Ježiša Krista a konštituovať tak “ľudovú cirkev” či “cirkev chudobných”, považujúc práve ľud za nositeľa sociálnej revolúcie, uvádza slovník náboženskej terminológie.

Podľa Pacepa bola KGB prepojená s Teológiou oslobodenia cez sovietskeho generála Alexandra Sacharovského, poradcu komunistického šéfa rumunskej rozviedky a de facto do roku 1956 aj šéfa Pacepa. Keď sa Sacharovský stal šéfom Sovietskej špionážnej služby PGI 1, na svojej pozícii zotrval rekordných 15 rokov.

Dňa 26.októbra 1959 Sacharovský a jeho nový šéf Nikita Chruščov, prišli do Rumunska na návštevu, ktorá sa stala známou pod názvom “šesťdňová dovolenka Chruščova”. Ten sa nikdy nezúčastnil tak dlhého pobytu v zahraničí a v prípade Rumunska nešlo o skutočnú dovolenku.

Chruščov chcel podľa slov Pacepa vstúpiť do dejín ako sovietsky líder, ktorý rozšíri ideu komunizmu do Strednej a Južnej Ameriky. Rumunsko bolo jedinou latinskou krajinou v sovietskom bloku a Chruščov chcel zapísať jej “latinského vodcu” do svojej novej “oslobodeneckej” vojny.

Samotný Sacharovský hral podľa Pacepa mimoriadne dôležitú úlohu počas dejín formovania studenej vojny. Je autorom vývozu komunizmu na Kubu (1958-1961); nehanebne manipuloval krízu v Berlíne (1958-1961); jeho kubánska raketová kríza (1962) priviedla svet na okraj nukleárnej vojny.

Tajný program

Pacepa tvrdí, že Teológia oslobodenia sa zrodila v KGB. Samotný názov tiež vznikol v KGB pretože v tých rokoch mala tajná služba záľubu v “oslobodzovacích” hnutiach. Národnú oslobodzovaciu armádu Kolumbie (FARC) vytvorilo KGB s pomocou Fidela Castra, Národnú oslobodzovaciu armádu Bolívie vytvorilo KGB s pomocou Che Guevaru a aj Organizácia pre oslobodenie Palestíny bola vytvorená KGB s pomocou Jasíra Arafata. V ústredí KGB, v Lubianke, sa zrodilo ešte niekoľko ďalších oslobodzovacích hnutí.

Zrod Teológie oslobodenia v roku 1960 bol podľa jeho slov zámerný a bol súčasťou prísne tajného programu “Party-State Dezinformatsiya Program”, ktorý bol schválený Alexandrom Šelepinom, hlavou KGB a členom politbyro Alexejom Kiričenkom, koordinátorom medzinárodnej politiky Komunistickej strany. Tento program požadoval, aby KGB tajne prevzala kontrolu nad Svetovou radou cirkví, so sídlom vo švajčiarskej Ženeve. Rada mala byť využitá na krytie Teológie oslobodenia ako revolučného nástroja v Južnej Amerike. Svetová rada cirkví bola najväčšou medzinárodnou ekumenickou organizáciou po Vatikáne, ktorá reprezentovala približne 550 miliónov kresťanov rôznych vierovyznaní v 120 krajinách.

KGB začala budovať medzinárodnú náboženskú organizáciu s názvom Kresťanská mierová konferencia (CPC) so sídlom v Prahe. Jej hlavnou úlohou bolo Teológiu oslobodenia, ktorú vytvorila KGB, vniesť do skutočného sveta.

Kresťanskú mierovú konferenciu podľa slov Pacepa vytvorilo KGB a bola podriadená Svetovej mierovej rade (WPC), ktorú v roku 1949 tiež vytvorila KGB. Rada mala taktiež sídlo v Prahe.

Počas rokov, kedy bol Pacepa na čele spravodajskej komunity sovietskeho bloku, riadil rumunské operácie Svetovej mierovej rady. Väčšina zamestnancov boli spravodajskí funkcionári sovietskeho bloku. Rada bola financovaná Moskvou. Doláre boli v hotovosti doručované predstaviteľmi KGB, aby sa zakryl jej sovietsky pôvod. V roku 1989, kedy bol Sovietsky zväz na pokraji rozpadu, Svetová mierová rada priznala, že 90 percent financií pochádzalo od KGB.

Prepojenie

Pacepa tvrdí, že do tvorby Teológie oslobodenia ako takej zapojení nebol. Od Sacharovského sa dozvedel, že v roku 1968 Kresťanská mierová konferencia (dielo KGB) podporovaná Svetovou mierovou radou, bola schopná manévrovať skupinou ľavicových biskupov Latinskej Ameriky, aby dodržiavali Konferenciu biskupov Latinskej Ameriky v Medelline, v Kolumbii. Oficiálnou úlohou konferencie bolo zmiernenie chudoby. Jej neoficiálnym cieľom však bolo rozpoznať nové náboženské hnutie, ktoré podnieti chudobných rebelov proti “inštitucionalizovanému násiliu chudoby”. Ďalším z neoficiálnych cieľov bolo odporúčanie pre schválenie nového smeru Svetovej rady cirkví.

Medellinska konferencia dosiahla oba ciele. A zároveň si osvojila názov, ktorý vymyslela KGB, “Teológia oslobodenia”.

Pacepa sa domnieva, že medzi KGB a hlavnými propagátormi Teológie oslobodenia, ako boli napríklad biskup Sergio Mendes Arceo z Mexika, Helder Camara z Brazílie, či teológovia Leonardo Boff, Frei Betty, Henry Camacho a Gustavo Gutiérrez, existovalo vzájomné prepojenie. Avšak priame dôkazy pre potvrdenie svojej teórie nemá. Počas posledných 15 rokov v Rumunsku (1963-1978) sa mu poradilo uskutočniť vedeckú a technologickú špionáž krajiny, rovnako ako aj dezinformačné operácie zamerané na nárast významu Nicolaea Ceauşescu na Západe.

„Nedávno som si zbežne prezrel Gutierrezovú knihu Teológia oslobodenia: História, politika, záchrana (1971). Mal som pocit, že bola napísaná v Lubianke. Niet divu, že bol teraz uznaný ako zakladateľ Teológie oslobodenia. Od pocitov k faktom je však dlhá cesta,“ uviedol na záver Pacepa.

ru

https://www.hlavnespravy.sk/byvaly-sovietsky-spion-teologia-oslobodenia-bola-dielom-kgb/613031

06.05.2015 23:17

Kauza arc. Róbert Bezák, alebo – POHODA ako pre koho

Čítajte viac: dolezite.sk/old/Kauza_arc_Rober…

List kňaza a teológa arc. Róbertovi Bezákovi z roku 2011

Vaša excelencia, najdôstojnejší pán Arcibiskup!

Dlho som váhal, či Vám mám napísať, alebo nie, ale predsa som sa len rozhodol. Prečítal som si veľmi podrobne článok v časopise Týždeň z 18. júla 2011 o Vašom vystúpení na Pohode v Trenčíne. Premýšľal som nad Vašimi slovami, ktoré ste tam v rozhovore s redaktorom Štefanom Hríbom uviedli. Boli ste tam aj s pomocným biskupom pražským Václavom Malým. Niektoré Vaše vyjadrenia a postoje neviem celkom pochopiť. Taktiež aj vyjadrenie pána biskupa Václava Malého vyvolávajú vo mne určité rozpaky. Na otázku redaktora, prečo dnes cirkev čosi nestíha a nevie už dnes osloviť ľudí, odpovedal najprv správne, že príčinou je tu aj vysoká životná úroveň, čiže blahobyt, ďalej vypätý individualizmus a stráca sa napokon aj povedomie solidarity, ale potom povedal niečo, s čím len ťažko môžem súhlasiť; povedal totiž, že my sa tiež nesmieme báť povedať, že aj my nevieme, že aj my hľadáme a máme svoje neistoty a že sa nesmieme báť priznať, že sme len hľadajúci. Možno to bolo treba viac konkretizovať, ohľadom čoho sa týkajú tieto neistoty. Vzbudil však dojem, že sa to týka našej kresťanskej viery a cirkevného spoločenstva, ktoré v Kristovi vytvárame. Toto však nebolo správne, pretože tým akoby bol poukázal, že ani my nemáme istotu viery, ale že pravdu len hľadáme a sme na tej istej úrovni ako neveriaci, ktorí nemajú nijakej istoty, lebo nepoznajú pravdu a nemajú nádej. Vyznelo to potom tak, že vlastne ani my nezdieľame vieru sv. apoštola Pavla, ktorý povedal; „viem komu som uveril a som si istý“. Myslím si, že toto vyznanie viery v Krista malo zaznieť aj od biskupov na Pohode, hoci tam ľudia neprišli hľadať vieru, ale zábavu. A keď už biskupi na Pohodu pozvanie prijali, domnievam sa, že mali tam vyznať vieru v Krista; mali zreteľne vyjadriť, že Kristus je pre nás Cestou, Pravdou a Životom.

Je mi to ľúto, ale považujem ešte za oveľa horšie Vaše vyjadrenie na adresu kresťanského duchovného života a skutkov nábožnosti. Na otázku prečo to cirkev dnes vo svete nestíha, ste odpovedali, že tu vidíte problém cirkevnej štruktúry; cirkev má síce kostoly, v nich sa ľudia správajú podľa nejakých predpisov, prežehnávajú sa, kľakajú si, ale toto je už pasé, čiže považujete to za niečo, čo je dnes už prekonané a čo dnes mladí ľudia nepotrebujú. Tieto prejavy nábožnosti ste označili za kamennú štruktúru, ktorú už dnes svet nepotrebuje. Ďalej ste si položili otázku, aké „hodnoty sa vymáhajú žehnaním a kľakaním“? A Vašou odpoveďou je negácia, totiž, že tie „cirkevné hodnoty“, ktoré sa vymáhajú žehnaním a kľakaním, nie sú vlastne žiadne. „Lebo“, ako uvádzate „ v rámci kostola sa snažíme hovoriť o ľudskosti, o blízkosti, o priateľstve, o obeti“, ale podľa Vás, to nie sú „cirkevné hodnoty, ktoré sa vymáhajú žehnaním a kľačaním“.

Môj dojem z tohto Vášho vyjadrenia je, akoby ste pohŕdali skutkami nábožnosti, ktoré veriaci konajú v kostole a zároveň, že ich považujete za neúčinné a vlastne aj zbytočné. Váš postoj veľmi kontrastuje s postojom Svätého Otca Benedikta XVI., ktorý stavia opäť práve na týchto prejavom nábožnosti a úcty voči Bohu. Možno, že ste si už všimli, že Svätý Otec už od sviatku Kristovho Tela a Krvi v roku 2008 podáva sv. prijímanie iba pokľačiačky a do úst, teda nie na ruku, ako je to všeobecne zaužívané na Západe. Myslím si, že pohŕdanie gestami poklony ako prejavu úcty voči Bohu v kostole je veľkým nepochopením liturgického cítenia a vnímavosti voči Božiemu majestátu. Veď sa práve týmto úkonom prejavuje poklona voči Bohu a pestuje sa zbožnosť.

A zas ďalej; ako ste nezodpovedne použili slovo liturgia, keď ste povedali: „lebo aj tu na Pohode treba byť ľudským… je tu určitá liturgia“. KKC hovorí, že „v liturgii sa sprítomňuje a sprostredkuje tajomstvo spásy“. Takže považujem porovnávanie zábavného podujatia s liturgiou (pri ktorom sa konajú aj výslovne zlé veci, alkoholizmus, drogy, neviazanosť, nemravné skutky a pod.) za skutočne neprimerané a nenáležité. V tomto kontexte ste ďalej hovorili o zduchovňovaní a o „anonymných kresťanoch“ že teda aj tí ktorí sa nemodlia, nekľakajú a pod., že môžu byť duchovní ľudia. Keď sa aj nevedia modliť Otčenáš, že to neznamená, že človek žije len živočíšne… Dokonca ste povedali, že to už nie je len priestor kostola, ale je to celý priestor nášho života, ktorý je aj náboženským priestorom. Ba ešte viac, tvrdili ste, že Kristovo posolstvo nie je na prvom mieste liturgické , aby sme sa vedeli prežehnať, kľaknúť si, aby tam bol pekne oblečený farár a okolo neho pobehovali miništranti.“

Pre mňa je to zarážajúce a nepochopiteľné že ste vo svojich výpovediach zaujímali takéto stanoviská. Som totiž presvedčený, že si nemôžeme počínať v takýchto debatách tak, ako sektári, ktorí snažiac sa dokázať svoju pravdu, vyberajú si z evanjelia iba to, čo im práve vyhovuje. Je pravdou to, čo ste povedali, že v evanjeliách sú slová o poslednom súde, „hladný som bol a dali ste mi jesť…“ atď., ale to nie celá výpoveď Krista v evanjeliách. Ak by bolo tomu tak, potom by stačilo, aby sa Cirkev venovala iba sociálnej činnosti. Ale Ježišovi ide aj o niečo iné; hovorí „kto ma zaprie pred ľuďmi, toho aj Syn človeka zaprie pred svojim Otcom…“, alebo, „kto neuverí, bude odsúdený“ a mnohé iné. Nemožno brať evanjelium jednostranne a jednou výpoveďou negovať druhú. Neviem, prečo ste takto argumentovali, kde ste povedali iba polovicu pravdy. Takto nielenže ste spochybnili potrebu konať nábožné úkony pri liturgickom slávení a potrebu napr. zúčastňovať sa na slávení sv. omše tak, ako nás k tomu zaväzujú Božie i cirkevné prikázania, ale naopak ste ich aj znevážili, ako niečo nemoderné, nepotrebné a patriace výlučne iba minulosti. Označili ste to pritom za „kamennú štruktúru“, ktorú už dnešní mladí ľudia nepotrebujú. Ale na čom potom budeme budovať, pán Arcibiskup? Mali ste tam veľkú príležitosť povedať mladým ľuďom slovo o hodnote evanjelia, o úžasnej možnosti žiť v Cirkvi v spoločenstve s Kristom, o nádeji, o láske akú prežíva napr. sv. Pavol, keď hovorí „kto nás odlúči od Kristovej lásky..“ Žiaľbohu táto výpoveď tam chýbala.

Potom v ďalšom rozhovore ste vystúpili proti katolíckym kňazom, ktorí kolaborovali s komunistickým režimom od roku 1948 do roku 1989. Myslíte si, že toto bolo to správne publikum pred ktorým ste mali riešiť túto problematiku? Máte dojem, že to tých mladých povzbudilo k viere? Alebo naopak, neodradilo ich to skôr od viery, že keď kňazi sú takí zlí a spolupracovali s komunistickým režimom a s ŠTB, že ich vlastne treba odmietnuť aj s celou ich cirkvou? Myslím si, že ich to určite nepodnietilo vydať sa na cestu viery. Ja som bol vysvätený v roku 1971, v čase tvrdej normalizácie. A trochu o tom viem. Bol som nútený do PIT, pretože som pôsobil vo Vysokých Tatrách a práve tam mali pravidelné zasadania. Schôdze PIT sa konali v Dolnom Smokovci, kde bola aj fara a kde som býval. Keď som na schôdze nechodil, považovali to za provokáciu. A predsa som tam nechodil. Cirkevný tajomník ma do toho nútil a príslušník ŠTB ma kvôli tomu vyšetroval. Považoval som to za nesprávne a preto som sa toho nezúčastňoval.

Napokon ma v ŠTB prehodnotili na nepriateľskú osobu s krycím menom Helmut. Keď som si pred časom vyžiadal spis, napísali mi z UPN, že môj spis skartovali 6.12.1989. Neviem komu tak veľmi na tom záležalo, že ho tak rýchlo zničili. Píšem to nie preto, že sa teraz chcem chváliť, že som nepatril ani do PIT a ani som nebol nikdy kolaborantom a bol som považovaný za nepriateľskú osobu. Spomínam to len preto, že ja by som na takomto fóre nikdy nezačal tému kňazských agentov ŠTB, ktorých, podľa Vášho vyjadrenia, bolo až okolo dvesto v trnavskej diecéze. Pre mňa je to nepochopiteľné, pretože viete, že ani v tejto otázke, ako aj v iných to nikdy nie je celkom čierno-biele. Myslím, že viete o prípade, keď bohoslovci držali hladovku proti PIT, čo bolo iste chvályhodné, ale potom mnohých povyhadzovali zo seminára. V istom zmysle boli hrdinami. Niektorí odišli do kláštorov a viem o prípade, že jeden z nich, hoci sa stal rehoľným kňazom, neskôr zanechal kňazstvo, oženil sa, a potom horlil proti celibátu a za kňazstvo žien. Mnohí kňazi, ktorí boli síce v PIT, predsa však niečo také by nikdy nepodporili.

Dotknem sa len letmo ešte ďalšej otázky; biskup Malý tvrdil, že sme Evanjelium zúžili iba na morálku. Je to však pravda? Kto to tvrdí? Liberáli? Nie je práve opak pravdou, že ľudia dneška síce chcú evanjelium, ale bez morálky? Ale Evanjelium nejestvuje bez morálnych požiadaviek. Práve tieto morálne požiadavky sú mimoriadne náročné. Ježiš hovorí; „buďte dokonalí, ako je dokonalý Váš Otec na nebesiach..“ Či to už neplatí? Veď dnešný trend vo svete je práve proti katolíckej morálke. Či nie o tom je Memorandum nemeckých teológov a Výzva k neposlušnosti u rakúskych kňazov? Oni sa snažia odstrániť kresťanskú morálku, čiže „pohoršenie kríža“ a cirkev zbaviť obety. Ale láska nejestvuje bez obety. A Boh požaduje od nás lásku, nie hocijakú ale „ z celého srdca, z celej sily a z celej mysle“ a potom aj lásku k blížnemu tak, ako k sebe samému. Práve toto je vysoký mravný postulát evanjelia. Máme však toto zamlčať a ukázať ako je dobre byť „anonymným kresťanom“ bez modlitby, bez úcty k Bohu, bez rešpektovania jeho prikázaní a pritom si plným priehrštím užívať to, čo mi svet ponúka?

A na záver, čo ešte dodať? Mal by som toho ešte veľa na srdci. Vy ste však zakončili svoj rozhovor tým, že „Pán Boh je najväčší pohoďák“, že má rád ľudí, ktorí majú radosť z blízkosti a z hudby, že v hudbe je čosi božské. To asi iba z časti je pravda. Hudbu treba rozlišovať. Nie každá hudba oslavuje Stvoriteľa. Niektoré druhy hudby svojimi textami sa vysmievajú z Boha a oslavujú diabla. Nebolo by bývalo dobre, keby ste to boli nejako spomenuli? Neviem, či je to dobré, paušálne každú hudbu označiť ako božskú… Mimochodom našiel som na internete filmové záznamy z tejto spomínanej Pohody a niektoré som si aspoň letmo pozrel; žiaľ, skutočne som nemal dojem, žeby išlo o vážne kultúrne podujatie, ktoré by formovalo a dvíhalo ľudského ducha, ale naopak, lacná hudba s ešte lacnejšími textami a umelecký prejav asi nulový, pretože hudobníci sa emocionálne vybičujú prudkými pohybmi a veľkým rytmom, pričom dosahujú istý stav eufórie pri ktorej napr. zhadzujú zo seba vrchné šatstvo, čo však nijako nesvedčí o nejakej kultúrnej vyspelosti ani hudobníkov a spevákov a ani publika. Vy ste to však všetko bez rozdielu nazvali čímsi božským a samotného Boha ste nazvali veľmi neuvážene, ba až neúctivo akýmsi „pohoďákom“, ktorému je asi ľahostajné, čo ľudia robia. Nemyslíte si, že ste týmto spôsobom zredukovali obraz Boha iba na púhu figúrku, ktorá je tak súca len na hranie? Mrzí ma to.

Najdôstojnejší pán Arcibiskup. Nepísal som Vám tieto riadky s radosťou. Máte vysoké postavenie a ste zodpovedný oveľa viac za stav Cirkvi na Slovensku, ako iba obyčajný kňaz. Komu sa veľa zverilo, od toho sa bude žiadať viac. Musíme na to pamätať, tak, či onak. Písal som Vám však v dôvere, že tieto moje slová prijmete s láskou tak, ako som ich napísal.

Myslím si, že vnímate veľké vnútorné rozpory v dnešnej Cirkvi a to nielen v Nemecku a v Rakúsku, ale aj inde vo svete. Práve biskupi musia stáť pevne na svojom mieste a musia byť pastiermi, ktorí s veľkou starostlivosťou vedú svoje zverené stádo a nebojácne sa postavia aj proti bludom dneška, o ktorých hovorí aj dnešný pápež a ktoré hrozia rozvrátiť a pohltiť Cirkev. Diktatúra relativizmu, nekresťanského individualizmu, ale aj subjektivizmu a indiferentizmu a v náboženskej oblasti synkretizmu, sú pre kresťanov katolíkov vážnou hrozbou. Ak si neuchovajú vlastnú identitu, prameniacu z viery, potom neobstoja, ale naopak budú ochotní prijímať a podporovať akékoľvek neprávosti. Príkladom toho je v súčasnosti Memorandum teológov v Nemecku a Výzva k neposlušnosti v Rakúsku, čo je však nesmierne smutným zjavom. Práve preto na verejných vystúpeniach musíme vážiť slová a nedať sa zviesť lacným populizmom, aby sme sa zapáčili davu, ale naopak, máme vždy a všade vydať svedectvo Pravde, ktorej sme uverili. .

V tomto zmysle Vám vyprosujem veľa Božieho požehnania do Vašej apoštolskej práce a uisťujem Vás o svojich modlitbách.

S pozdravom a úctou ThDr. M. Š.

Na vedomie: J. Ex.Václav Malý, pomocný pražský biskup

05.05.2015 12:17

 

Svet kresťanstva sa už čoskoro stane súčasťou portálu Postoy.sk. Spoločnými silami chceme v septembri spustiť internetový konzervatívny denník. 


 
Po rokoch samostatného fungovania sa Svet kresťana stane súčasťou väčšieho projektu. Témy, pre ktoré ste ho navštevovali, nájdete aj naďalej. V ešte väčšom množstve a vyššej kvalite.

Viac na: www.svetkrestanstva.sk/2015/05/svet-krestanstva-robi-krok-vpred-stane.html

m

04.05.2015 22:47

m

kkk

04.05.2015 22:29

Aby mohli vládnuce ekonomické záujmy v plnej miere uvaliť na pracujúcich a roľníkov úsporné opatrenia, museli zrušiť demokratické práva, ktoré pomáhali masám brániť ich skromné životné podmienky. Riešením bolo rozdrviť ich odbory, politické organizácie a občianske slobody. Priemyselníci a veľkí statkári potrebovali niekoho pri kormidle, kto by zlomil moc organizovaných pracujúcich a farmárov a zaviedol masám prísny poriadok.

04.05.2015 22:26

Ľudia ju striedavo milovali a nenávideli. Zvládla atómovú bombu, vojnu s Pakistanom, nepodarilo sa jej však naplniť volebné heslo: garibi hatao – skoncovať s biedou...

Indická bosorka: Indire Gándhí sa podarili veľké reformy, zastavila ju guľka od rebelov
Mnohí počítali s tým, že ako premiérka bude ľahko manipulovateľná.

Narodila sa 19. novembra 1917 ako Indira Prijadaršini Nehrú, jediné dieťa manželov Nehrúovcov v malom indickom mestečku Alláhabád v štáte Uttarpradéš. Pochádzala zo starého brahmanského rodu, tradične najvyššej indickej kasty, jej otcom bol predseda Indického národného kongresu a po osamostatnení Indie aj dlhoročný predseda indickej vlády Džaváharlál Nehrú. Strana Indický národný kongres vznikla v druhej polovici 19. storočia a stať sa jej členom bolo v rodine Nehrúovcov čosi ako posvätné rodinné dedičstvo. Priezvisko Gándhí získala Indira sobášom s novinárom Ferozeom Gándhím, ktorý mal s Mahátmá Gándhím spoločné iba priezvisko. Sám veľký Mahátmá však bol častým hosťom v jej rodičovskom dome, keďže ho s Nehrúovcami spájala idea oslobodenia spod anglickej nadvlády. Ako Indira dospievala, v Indii vlna nepokojov stále viac silnela.

Po smrti matky sprevádzala svojho otca, premiéra Džaváharlála Nehrúa, na služobných cestách po svete. Na snímke s Jacqueline Kennedyovou. 11 fotografií v galérii Po smrti matky sprevádzala svojho otca, premiéra Džaváharlála Nehrúa, na služobných cestách po svete. Na snímke s Jacqueline Kennedyovou. Autor fotografie: Profimedia.sk

Jej rodina žila v súlade s týmto trendom patriotizmu, nebolo preto žiadnou zvláštnosťou, keď sa otec a mama niekoľko mesiacov v roku nachádzali vo väzení. Na tvrdé podmienky v žalári nakoniec doplatila Indirina matka Kamala tuberkulózou, na ktorú v roku 1936 umrela. Indira bola už od detstva „zaočkovaná“ politickým duchom a ako dvanásťročná dokonca založila detskú organizáciu, ktorá podporovala hnutie za samostatnosť Indie. S otcom mala vždy veľmi blízky vzťah a po matkinej smrti mu viedla domácnosť. Stala sa jeho asistentkou a sprevádzala ho na služobných cestách po rôznych európskych krajinách, kde sa snažil získavať štátnikov pre myšlienku nezávislosti svojej vlasti. Tak sa napríklad v roku 1938 ocitli aj v Bratislave, kde sa stretli s Vladimírom Clementisom v reštaurácii u Kerna na Hviezdoslavovom námestí.

Nerovné manželstvo

V štúdiách Indira nebola až taká šikovná. Po strednej škole študovala na Oxforde na rôznych fakultách, no akademický titul nikdy nezískala. V tom čase sa v Londýne zoznámila so svojím budúcim manželom, novinárom Gándhím. Indirina rodina Ferozeho Gándhího ako manžela ich dcéry neschvaľovala. Pochádzal z nižšej kasty, a preto sa im nezdal vhodným partnerom pre ich jedinú dcéru, do ktorej vkladali veľké nádeje. Nakoniec však ustúpili a Indira sa po návrate do vlasti už aj s manželom Ferozeom aktívne zapojila do politického boja.

S manželom Ferozeom Gándhím nebola šťastná. „Prekážala mu už len moja samotná existencia.“ 11 fotografií v galérii S manželom Ferozeom Gándhím nebola šťastná. „Prekážala mu už len moja samotná existencia.“ Autor fotografie: Getty Images

Ich manželstvo však nepatrilo k najšťastnejším, obaja vraj boli tvrdohlaví a nechceli si navzájom ustupovať. Po narodení synov Rádžíva a Sandžaja Feroze v roku 1947 požiadal o rozvod. Indira však ani po opakujúcich sa manželových neverách s rozvodom nesúhlasila, a tak žili oddelene až do roku 1960, keď Feroze predčasne umrel. Ich vzťah okomentovala slovami: „Ferozeovi som prekážala, prekážala mu už len moja samotná existencia a začal mi dávať najavo svoje skutočné nepriateľstvo. Je mi ľúto, že som prišla o tú najkrajšiu vec na svete: o plnohodnotný vzťah s ďalšou ľudskou bytosťou... Keď Feroze zomrel, z môjho života sa stratili všetky farby...“

Radikálna premiérka

Indira sa napriek rodinným problémom naplno venovala politike a korunou jej snáh bolo vyhlásenie indickej nezávislosti v roku 1947. Predsedom vlády slobodnej Indie sa stal jej otec Džaváharlál Nehrú a svoju dcéru poveril postom svojej neoficiálnej zástupkyne a poradkyne. Nezávislosť však nebola vybojovaná zadarmo a mladá krajina sa naďalej zmietala v náboženských konfliktoch. Indira Gándhí sa stala premiérkou Indie po prvýkrát 19. januára 1966 po smrti premiéra Bahádura Šástrího, ktorý nahradil v premiérskom kresle jej otca. Pri jej voľbe za predsedníčku vlády sa mnohí jej politickí partneri nádejali, že ako žena bude povoľnou političkou, s ktorou sa bude dať ľahko manipulovať. No čoskoro zistili, že sa mýlili.

Indira Gándhí, prvá premiérka Indie. Na snímke počas návštevy Oxfordu. 11 fotografií v galérii Indira Gándhí, prvá premiérka Indie. Na snímke počas návštevy Oxfordu. Autor fotografie: Profimedia.sk

Indira sa vrhla do víru politiky nekompromisne a so ctižiadosťou, ktorá zatienila nejedného mužského kolegu. Z jej úst zazneli slová, ktoré sú, žiaľ, platné aj dnes: „Žena musí pracovať vždy dvakrát dôkladnejšie ako muž, aby boli muži vôbec ochotní uznať, že niečo robí...“ Pustila sa do boja s najväčšími nepriateľmi tejto druhej najľudnatejšej krajiny, ktorými boli odjakživa hlad a chudoba. Snažila sa hlavne o potravinovú sebestačnosť Indie a počas prvých rokov vlády sa jej plánu zvanému Zelená revolúcia aj darilo. Začali sa pestovať nové druhy plodín, zaviedlo sa chemické ošetrovanie a na vysokých školách sa vzdelávali budúci vedci v odbore poľnohospodárstvo. Počas desiatich rokov sa tak podarilo strojnásobiť produkciu pšenice, čo bolo pre ekonomiku krajiny kľúčovou otázkou. Nová premiérka začala s reformami aj vo finančnom sektore, znárodnila banky, chudobným ľuďom na vidieku zaviedla elektrinu a vodu a miestnej šľachte zrušila všetky výsady a tituly. Z Indie sa stala jedna z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich ekonomík sveta a rozhodnutia premiérky sa stretli s veľkými sympatiami aj u obyčajných ľudí. Indira sa stala miláčikom krajiny.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama
 

Kauza Pakistan

Na obzore sa však objavil veľký problém zvaný Pakistan. Pakistan bol v roku 1971 rozdelený na dve časti. Obyvatelia Východného Pakistanu túžili po nezávislosti a postavili sa centrálnej pakistanskej vláde na odpor, ktorý však armáda potlačila. Do Indie sa tak začali hrnúť milióny utečencov a Indira sa obávala, či jej krajina takúto záťaž prisťahovalcov zvládne. Požiadala o pomoc USA, no nedočkala sa jej, Spojené štáty podporovali oficiálny pakistanský režim.

Keď USA „zavreli kohútiky“, Indira presmerovala svoju zahraničnú politiku na spoluprácu so Sovietskym zväzom. 11 fotografií v galérii Keď USA „zavreli kohútiky“, Indira presmerovala svoju zahraničnú politiku na spoluprácu so Sovietskym zväzom. Autor fotografie: Profimedia.sk

Pokiaľ išlo o zahraničnú politiku, Indira sa netajila svojím negatívnym postojom k vtedajšej politickej línii USA a hlavne – nesadli si s prezidentom Nixonom. Ani Richard Nixon pre ňu nemal dobré slovo a častoval ju prezývkami ako prešibaná líška či bosorka. A hoci Indira zastávala názor, že „zovretou päsťou stisk ruky nevymeníš“, nedohodli sa.

Hlavným dôvodom ich rozporu bol práve Pakistan. Indiru neodradila ani rezolúcia OSN, ktorú vydali na základe Nixonovej intervencie a ktorá mala zastaviť ofenzívu Indie voči Pakistanu. Naopak, pokúsila sa o najriskantnejší krok vo svojej kariére a otvorene podporila povstalcov a ich boj o nezávislosť. Pakistan odpovedal bombardovaním indických vojenských základní, na čo musela indická premiérka reagovať. Postavila sa do čela armády a vďaka rýchlym a tvrdým krokom za dva týždne prinútila pakistanskú armádu, aby sa vzdala. Východný Pakistan tak získal nezávislosť a premenoval sa na Bangladéš.

Na návšteve Londýna s Margaret Thatcherovou. 11 fotografií v galérii Na návšteve Londýna s Margaret Thatcherovou. Autor fotografie: Getty Images

Takáto trúfalosť ešte viac vyostrila vzťahy medzi Indiou a USA a Nixon zatvoril kohútik na dodávky potravín. Indira však vtedy mala už iného spojenca – druhú najväčšiu svetovú veľmoc Sovietsky zväz. V čase studenej vojny sa nebála podniknúť ani kroky v jadrovom programe. India vyvinula atómovú bombu, oficiálne len na mierové účely, no bola pripravená ochraňovať svoju krajinu proti americkej hrozbe všetkými možnými spôsobmi.

Za kastráciu tranzistor!

Najkontroverznejším krokom indickej premiérky bol štátny program kontroly pôrodnosti. Počas jej vlády sa India rozrástla o 230 miliónov obyvateľov a toto číslo bolo alarmujúce vzhľadom na zložitú ekonomickú situáciu v krajine. K tomuto problému sa Indira postavila skutočne radikálne. Urobila tak spoločne so svojím druhorodeným synom Sandžajom. Sandžaj Gándhí bol známy svojimi politickými ambíciami, bol však arogantnejší a impulzívnejší ako jeho matka. Indira mala však pre neho slabosť a nedokázala mu nič odoprieť.

V manželstve sa jej narodili synovia Rádžív a Sandžaj. 11 fotografií v galérii V manželstve sa jej narodili synovia Rádžív a Sandžaj. Autor fotografie: Profimedia.sk

Na jeho podnet sa zriadili pojazdné ambulancie, ktoré jazdili po krajine a na počkanie vykonávali mužskú sterilizáciu. Každý Ind, ktorý sa nechal sterilizovať, dostal darček – tranzistor. Indira chcela zabiť dve muchy jednou ranou – znížiť stále stúpajúcu pôrodnosť, a tým úmerne aj nárast chudoby, a zároveň prostredníctvom rozhlasu šíriť osvetu medzi negramotným ľudom. Prax však vyzerala celkom ináč. Keď fanatickí zástancovia projektu nepresvedčili mužské osadenstvo o zákroku, začali mužov doslova loviť a aby sa „splnil plán“, kastrovali ich hlava-nehlava. Vykastrovaných vtedy bolo až jedenásť miliónov Indov! Tieto nehumánne zásahy sa stretli s veľkým odporom a kritikou aj v jej vlastných radoch. Bol to prvý krok, ktorý viedol k rozkolu v parlamente.

Kríza a vykúpenie

Rok 1972 sa nezačal dobre. V lete sa do krajiny vrátil hladomor, hospodárstvo ochromili štrajky a inflácia stúpla o dvadsať percent. Indira reagovala ako vždy, nekompromisne. Dala uväzniť tisícky ľudí a podarilo sa jej vzbury potlačiť aj napriek tomu, že prišla o veľkú časť svojej voličskej základne. Začala strácať pôdu pod nohami a podľa toho aj konala. Pred ďalšími voľbami použila na svoju súkromnú kampaň vládne prostriedky, za čo jej hrozilo väzenie. Súd ju zbavil mandátu v dolnej komore parlamentu a znemožnil jej tak vykonávať funkciu premiérky.

Spustila štátny program kontroly pôrodnosti, za čo ju kritizovali aj vo vlastných radoch. 11 fotografií v galérii Spustila štátny program kontroly pôrodnosti, za čo ju kritizovali aj vo vlastných radoch. Autor fotografie: Profimedia.sk

Po vynesení rozsudku sa v Indii rozšírili nepokoje a Indira požiadala prezidenta o vyhlásenie výnimočného stavu. V snahe upevniť si svoje postavenie cenzurovala noviny a v krajine nastolila diktatúru. V nových voľbách prepadla, ocitla sa bez práce a bez financií a čelila mnohým obvineniam a súdnym procesom. Paradoxne, jej popularita práve vtedy začala stúpať. Ako diplomatka do špiku kostí sa totiž niekoľkokrát verejne ospravedlnila za nepopulárne opatrenia, ktoré jej vláda vykonala a ľud si tým pomaly udobrila. Nenápadne pritom viedla volebnú kampaň, ktorá vyvrcholila voľbami v roku 1979 a tie neúnavná bojovníčka s prehľadom vyhrala. V roku 1980 sa po druhýkrát vrátila do premiérskeho kresla. Politická výhra však priniesla so sebou osobnú obeť – syn Sandžaj, v ktorom videla svojho nástupcu, zahynul pri leteckom nešťastí.

Indira (na snímke s Jásirom Arafatom) zahájila vlastný jadrový program, oficiálne na mierové účely. V roku 1974 uskutočnila prvý úspešný podzemný jadrový test. 11 fotografií v galérii Indira (na snímke s Jásirom Arafatom) zahájila vlastný jadrový program, oficiálne na mierové účely. V roku 1974 uskutočnila prvý úspešný podzemný jadrový test. Autor fotografie: Profimedia.sk

Osudoví sikhovia

Miliardová India bola a stále je vriacim kotlom rôznych náboženstiev a konfliktov. Indira sa snažila nikoho neodsudzovať kvôli jeho viere, ale táto empatia sa jej nakoniec stala osudnou. Sikhovia predstavovali od začiatku jej vlády vnútropolitický problém a dožadovali sa samostatného štátu v Pandžábe. Po troch rokoch vyčkávania napokon proti nim vyslala armádu, keď sa skupina sikhských fundamentalistov zabarikádovala v ich najvýznamnejšej svätyni – Zlatom chráme v Amritsare. Pri tomto útoku prišli o život aj tisícky nevinných pútnikov.

Indira v spoločnosti britského princa Philipa a kráľovnej Alžbety. 11 fotografií v galérii Indira v spoločnosti britského princa Philipa a kráľovnej Alžbety. Autor fotografie: Getty Images

Netušila, že si tým podpísala rozsudok smrti. Sikhovia túžili po pomste. Odmietla varovania svojich bezpečnostných služieb a ponechala si sikhských telesných strážcov. Tí svoju šancu využili a 31. októbra 1984 ju počas rannej prechádzky v záhrade zastrelili. Na jej post nastúpil druhý syn Rádžív, ktorý si však vládnutie neužil dlho. Rovnako ako jeho matka sa v roku 1991 stal obeťou atentátu, ktorý na neho spáchala organizácia Tamilských tigrov. Tých, iróniou osudu, Indira podporovala ešte predtým, než sa stali teroristickou organizáciou. Nehrúovskú štafetu v politike prebrala vdova po Rádžívovi Sonia, pôvodom Talianka. Tá stranu Indického národného kongresu, ktorému vládne už osemnásť rokov, priviedla k víťazstvu, premiérskeho kresla sa však radšej vzdala...

zivot.cas.sk/clanok/20255/indicka-bosorka-indire-gandhi-sa-podarili-velke-reformy-zastavila-ju-gulka-od-rebelov

 

04.05.2015 22:19

Ľudia ju striedavo milovali a nenávideli. Zvládla atómovú bombu, vojnu s Pakistanom, nepodarilo sa jej však naplniť volebné heslo: garibi hatao – skoncovať s biedou...

Indická bosorka: Indire Gándhí sa podarili veľké reformy, zastavila ju guľka od rebelov
Mnohí počítali s tým, že ako premiérka bude ľahko manipulovateľná.

Narodila sa 19. novembra 1917 ako Indira Prijadaršini Nehrú, jediné dieťa manželov Nehrúovcov v malom indickom mestečku Alláhabád v štáte Uttarpradéš. Pochádzala zo starého brahmanského rodu, tradične najvyššej indickej kasty, jej otcom bol predseda Indického národného kongresu a po osamostatnení Indie aj dlhoročný predseda indickej vlády Džaváharlál Nehrú. Strana Indický národný kongres vznikla v druhej polovici 19. storočia a stať sa jej členom bolo v rodine Nehrúovcov čosi ako posvätné rodinné dedičstvo. Priezvisko Gándhí získala Indira sobášom s novinárom Ferozeom Gándhím, ktorý mal s Mahátmá Gándhím spoločné iba priezvisko. Sám veľký Mahátmá však bol častým hosťom v jej rodičovskom dome, keďže ho s Nehrúovcami spájala idea oslobodenia spod anglickej nadvlády. Ako Indira dospievala, v Indii vlna nepokojov stále viac silnela.

Po smrti matky sprevádzala svojho otca, premiéra Džaváharlála Nehrúa, na služobných cestách po svete. Na snímke s Jacqueline Kennedyovou. 11 fotografií v galérii Po smrti matky sprevádzala svojho otca, premiéra Džaváharlála Nehrúa, na služobných cestách po svete. Na snímke s Jacqueline Kennedyovou. Autor fotografie: Profimedia.sk

Jej rodina žila v súlade s týmto trendom patriotizmu, nebolo preto žiadnou zvláštnosťou, keď sa otec a mama niekoľko mesiacov v roku nachádzali vo väzení. Na tvrdé podmienky v žalári nakoniec doplatila Indirina matka Kamala tuberkulózou, na ktorú v roku 1936 umrela. Indira bola už od detstva „zaočkovaná“ politickým duchom a ako dvanásťročná dokonca založila detskú organizáciu, ktorá podporovala hnutie za samostatnosť Indie. S otcom mala vždy veľmi blízky vzťah a po matkinej smrti mu viedla domácnosť. Stala sa jeho asistentkou a sprevádzala ho na služobných cestách po rôznych európskych krajinách, kde sa snažil získavať štátnikov pre myšlienku nezávislosti svojej vlasti. Tak sa napríklad v roku 1938 ocitli aj v Bratislave, kde sa stretli s Vladimírom Clementisom v reštaurácii u Kerna na Hviezdoslavovom námestí.

Nerovné manželstvo

V štúdiách Indira nebola až taká šikovná. Po strednej škole študovala na Oxforde na rôznych fakultách, no akademický titul nikdy nezískala. V tom čase sa v Londýne zoznámila so svojím budúcim manželom, novinárom Gándhím. Indirina rodina Ferozeho Gándhího ako manžela ich dcéry neschvaľovala. Pochádzal z nižšej kasty, a preto sa im nezdal vhodným partnerom pre ich jedinú dcéru, do ktorej vkladali veľké nádeje. Nakoniec však ustúpili a Indira sa po návrate do vlasti už aj s manželom Ferozeom aktívne zapojila do politického boja.

S manželom Ferozeom Gándhím nebola šťastná. „Prekážala mu už len moja samotná existencia.“ 11 fotografií v galérii S manželom Ferozeom Gándhím nebola šťastná. „Prekážala mu už len moja samotná existencia.“ Autor fotografie: Getty Images

Ich manželstvo však nepatrilo k najšťastnejším, obaja vraj boli tvrdohlaví a nechceli si navzájom ustupovať. Po narodení synov Rádžíva a Sandžaja Feroze v roku 1947 požiadal o rozvod. Indira však ani po opakujúcich sa manželových neverách s rozvodom nesúhlasila, a tak žili oddelene až do roku 1960, keď Feroze predčasne umrel. Ich vzťah okomentovala slovami: „Ferozeovi som prekážala, prekážala mu už len moja samotná existencia a začal mi dávať najavo svoje skutočné nepriateľstvo. Je mi ľúto, že som prišla o tú najkrajšiu vec na svete: o plnohodnotný vzťah s ďalšou ľudskou bytosťou... Keď Feroze zomrel, z môjho života sa stratili všetky farby...“

Radikálna premiérka

Indira sa napriek rodinným problémom naplno venovala politike a korunou jej snáh bolo vyhlásenie indickej nezávislosti v roku 1947. Predsedom vlády slobodnej Indie sa stal jej otec Džaváharlál Nehrú a svoju dcéru poveril postom svojej neoficiálnej zástupkyne a poradkyne. Nezávislosť však nebola vybojovaná zadarmo a mladá krajina sa naďalej zmietala v náboženských konfliktoch. Indira Gándhí sa stala premiérkou Indie po prvýkrát 19. januára 1966 po smrti premiéra Bahádura Šástrího, ktorý nahradil v premiérskom kresle jej otca. Pri jej voľbe za predsedníčku vlády sa mnohí jej politickí partneri nádejali, že ako žena bude povoľnou političkou, s ktorou sa bude dať ľahko manipulovať. No čoskoro zistili, že sa mýlili.

Indira Gándhí, prvá premiérka Indie. Na snímke počas návštevy Oxfordu. 11 fotografií v galérii Indira Gándhí, prvá premiérka Indie. Na snímke počas návštevy Oxfordu. Autor fotografie: Profimedia.sk

Indira sa vrhla do víru politiky nekompromisne a so ctižiadosťou, ktorá zatienila nejedného mužského kolegu. Z jej úst zazneli slová, ktoré sú, žiaľ, platné aj dnes: „Žena musí pracovať vždy dvakrát dôkladnejšie ako muž, aby boli muži vôbec ochotní uznať, že niečo robí...“ Pustila sa do boja s najväčšími nepriateľmi tejto druhej najľudnatejšej krajiny, ktorými boli odjakživa hlad a chudoba. Snažila sa hlavne o potravinovú sebestačnosť Indie a počas prvých rokov vlády sa jej plánu zvanému Zelená revolúcia aj darilo. Začali sa pestovať nové druhy plodín, zaviedlo sa chemické ošetrovanie a na vysokých školách sa vzdelávali budúci vedci v odbore poľnohospodárstvo. Počas desiatich rokov sa tak podarilo strojnásobiť produkciu pšenice, čo bolo pre ekonomiku krajiny kľúčovou otázkou. Nová premiérka začala s reformami aj vo finančnom sektore, znárodnila banky, chudobným ľuďom na vidieku zaviedla elektrinu a vodu a miestnej šľachte zrušila všetky výsady a tituly. Z Indie sa stala jedna z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich ekonomík sveta a rozhodnutia premiérky sa stretli s veľkými sympatiami aj u obyčajných ľudí. Indira sa stala miláčikom krajiny.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama
 

Kauza Pakistan

Na obzore sa však objavil veľký problém zvaný Pakistan. Pakistan bol v roku 1971 rozdelený na dve časti. Obyvatelia Východného Pakistanu túžili po nezávislosti a postavili sa centrálnej pakistanskej vláde na odpor, ktorý však armáda potlačila. Do Indie sa tak začali hrnúť milióny utečencov a Indira sa obávala, či jej krajina takúto záťaž prisťahovalcov zvládne. Požiadala o pomoc USA, no nedočkala sa jej, Spojené štáty podporovali oficiálny pakistanský režim.

Keď USA „zavreli kohútiky“, Indira presmerovala svoju zahraničnú politiku na spoluprácu so Sovietskym zväzom. 11 fotografií v galérii Keď USA „zavreli kohútiky“, Indira presmerovala svoju zahraničnú politiku na spoluprácu so Sovietskym zväzom. Autor fotografie: Profimedia.sk

Pokiaľ išlo o zahraničnú politiku, Indira sa netajila svojím negatívnym postojom k vtedajšej politickej línii USA a hlavne – nesadli si s prezidentom Nixonom. Ani Richard Nixon pre ňu nemal dobré slovo a častoval ju prezývkami ako prešibaná líška či bosorka. A hoci Indira zastávala názor, že „zovretou päsťou stisk ruky nevymeníš“, nedohodli sa.

Hlavným dôvodom ich rozporu bol práve Pakistan. Indiru neodradila ani rezolúcia OSN, ktorú vydali na základe Nixonovej intervencie a ktorá mala zastaviť ofenzívu Indie voči Pakistanu. Naopak, pokúsila sa o najriskantnejší krok vo svojej kariére a otvorene podporila povstalcov a ich boj o nezávislosť. Pakistan odpovedal bombardovaním indických vojenských základní, na čo musela indická premiérka reagovať. Postavila sa do čela armády a vďaka rýchlym a tvrdým krokom za dva týždne prinútila pakistanskú armádu, aby sa vzdala. Východný Pakistan tak získal nezávislosť a premenoval sa na Bangladéš.

Na návšteve Londýna s Margaret Thatcherovou. 11 fotografií v galérii Na návšteve Londýna s Margaret Thatcherovou. Autor fotografie: Getty Images

Takáto trúfalosť ešte viac vyostrila vzťahy medzi Indiou a USA a Nixon zatvoril kohútik na dodávky potravín. Indira však vtedy mala už iného spojenca – druhú najväčšiu svetovú veľmoc Sovietsky zväz. V čase studenej vojny sa nebála podniknúť ani kroky v jadrovom programe. India vyvinula atómovú bombu, oficiálne len na mierové účely, no bola pripravená ochraňovať svoju krajinu proti americkej hrozbe všetkými možnými spôsobmi.

Za kastráciu tranzistor!

Najkontroverznejším krokom indickej premiérky bol štátny program kontroly pôrodnosti. Počas jej vlády sa India rozrástla o 230 miliónov obyvateľov a toto číslo bolo alarmujúce vzhľadom na zložitú ekonomickú situáciu v krajine. K tomuto problému sa Indira postavila skutočne radikálne. Urobila tak spoločne so svojím druhorodeným synom Sandžajom. Sandžaj Gándhí bol známy svojimi politickými ambíciami, bol však arogantnejší a impulzívnejší ako jeho matka. Indira mala však pre neho slabosť a nedokázala mu nič odoprieť.

V manželstve sa jej narodili synovia Rádžív a Sandžaj. 11 fotografií v galérii V manželstve sa jej narodili synovia Rádžív a Sandžaj. Autor fotografie: Profimedia.sk

Na jeho podnet sa zriadili pojazdné ambulancie, ktoré jazdili po krajine a na počkanie vykonávali mužskú sterilizáciu. Každý Ind, ktorý sa nechal sterilizovať, dostal darček – tranzistor. Indira chcela zabiť dve muchy jednou ranou – znížiť stále stúpajúcu pôrodnosť, a tým úmerne aj nárast chudoby, a zároveň prostredníctvom rozhlasu šíriť osvetu medzi negramotným ľudom. Prax však vyzerala celkom ináč. Keď fanatickí zástancovia projektu nepresvedčili mužské osadenstvo o zákroku, začali mužov doslova loviť a aby sa „splnil plán“, kastrovali ich hlava-nehlava. Vykastrovaných vtedy bolo až jedenásť miliónov Indov! Tieto nehumánne zásahy sa stretli s veľkým odporom a kritikou aj v jej vlastných radoch. Bol to prvý krok, ktorý viedol k rozkolu v parlamente.

Kríza a vykúpenie

Rok 1972 sa nezačal dobre. V lete sa do krajiny vrátil hladomor, hospodárstvo ochromili štrajky a inflácia stúpla o dvadsať percent. Indira reagovala ako vždy, nekompromisne. Dala uväzniť tisícky ľudí a podarilo sa jej vzbury potlačiť aj napriek tomu, že prišla o veľkú časť svojej voličskej základne. Začala strácať pôdu pod nohami a podľa toho aj konala. Pred ďalšími voľbami použila na svoju súkromnú kampaň vládne prostriedky, za čo jej hrozilo väzenie. Súd ju zbavil mandátu v dolnej komore parlamentu a znemožnil jej tak vykonávať funkciu premiérky.

Spustila štátny program kontroly pôrodnosti, za čo ju kritizovali aj vo vlastných radoch. 11 fotografií v galérii Spustila štátny program kontroly pôrodnosti, za čo ju kritizovali aj vo vlastných radoch. Autor fotografie: Profimedia.sk

Po vynesení rozsudku sa v Indii rozšírili nepokoje a Indira požiadala prezidenta o vyhlásenie výnimočného stavu. V snahe upevniť si svoje postavenie cenzurovala noviny a v krajine nastolila diktatúru. V nových voľbách prepadla, ocitla sa bez práce a bez financií a čelila mnohým obvineniam a súdnym procesom. Paradoxne, jej popularita práve vtedy začala stúpať. Ako diplomatka do špiku kostí sa totiž niekoľkokrát verejne ospravedlnila za nepopulárne opatrenia, ktoré jej vláda vykonala a ľud si tým pomaly udobrila. Nenápadne pritom viedla volebnú kampaň, ktorá vyvrcholila voľbami v roku 1979 a tie neúnavná bojovníčka s prehľadom vyhrala. V roku 1980 sa po druhýkrát vrátila do premiérskeho kresla. Politická výhra však priniesla so sebou osobnú obeť – syn Sandžaj, v ktorom videla svojho nástupcu, zahynul pri leteckom nešťastí.

Indira (na snímke s Jásirom Arafatom) zahájila vlastný jadrový program, oficiálne na mierové účely. V roku 1974 uskutočnila prvý úspešný podzemný jadrový test. 11 fotografií v galérii Indira (na snímke s Jásirom Arafatom) zahájila vlastný jadrový program, oficiálne na mierové účely. V roku 1974 uskutočnila prvý úspešný podzemný jadrový test. Autor fotografie: Profimedia.sk

Osudoví sikhovia

Miliardová India bola a stále je vriacim kotlom rôznych náboženstiev a konfliktov. Indira sa snažila nikoho neodsudzovať kvôli jeho viere, ale táto empatia sa jej nakoniec stala osudnou. Sikhovia predstavovali od začiatku jej vlády vnútropolitický problém a dožadovali sa samostatného štátu v Pandžábe. Po troch rokoch vyčkávania napokon proti nim vyslala armádu, keď sa skupina sikhských fundamentalistov zabarikádovala v ich najvýznamnejšej svätyni – Zlatom chráme v Amritsare. Pri tomto útoku prišli o život aj tisícky nevinných pútnikov.

Indira v spoločnosti britského princa Philipa a kráľovnej Alžbety.

11 fotografií v galérii Indira v spoločnosti britského princa Philipa a kráľovnej Alžbety. Autor fotografie: Getty Images

Netušila, že si tým podpísala rozsudok smrti. Sikhovia túžili po pomste. Odmietla varovania svojich bezpečnostných služieb a ponechala si sikhských telesných strážcov. Tí svoju šancu využili a 31. októbra 1984 ju počas rannej prechádzky v záhrade zastrelili. Na jej post nastúpil druhý syn Rádžív, ktorý si však vládnutie neužil dlho. Rovnako ako jeho matka sa v roku 1991 stal obeťou atentátu, ktorý na neho spáchala organizácia Tamilských tigrov. Tých, iróniou osudu, Indira podporovala ešte predtým, než sa stali teroristickou organizáciou. Nehrúovskú štafetu v politike prebrala vdova po Rádžívovi Sonia, pôvodom Talianka. Tá stranu Indického národného kongresu, ktorému vládne už osemnásť rokov, priviedla k víťazstvu, premiérskeho kresla sa však radšej vzdala...

zivot.cas.sk/clanok/20255/indicka-bosorka-indire-gandhi-sa-podarili-velke-reformy-zastavila-ju-gulka-od-rebelov

 

04.05.2015 20:03

TRNAVA. Na žiadosť trnavského arcibiskupa Jána Oroscha nebude moderátorka Adela Banášová začiatkom júna hosťom gospelového festivalu Lumen v Trnave. Banášová mala prísť so svojou talkshow Trochu inak.

Arcibiskup Orosch
,,V našom tíme sme stále presvedčení, že pozvať Adelu na festival Lumen bolo správne rozhodnutie, ale v duchu poslušnosti voči arcibiskupovi plníme jeho žiadosť a rušíme jej zaradenie v programe. Čoskoro zverejníme aj bližšie informácie k možnosti vrátenia vstupného,” informovali organizátori festivalu.

Lumen organizuje Domka – združenie saleziánskej mládeže a Rehoľa saleziánov Dona Bosca v spolupráci s mestom Trnava. Na festival kresťanskej hudby prichádzajú vždy začiatkom júna do Trnavy tisícky mladých ľudí z celého Slovenska.

V tomto roku organizačný tím avizoval viaceré známe mená, okrem Adely Banášovej aj Máriu Čírovú či Simu Martausovú. Hlavnou hviezdou 23. ročníka festivalu bude Martin Smith so svojou kapelou.

Festival Lumen ponúka nielen kresťanskú hudbu rôznych žánrov, ale aj prednášky, diskusie a workshopy. Patrí k najväčším gospelovým festivalom v strednej Európe.

alianciazanedelu.sk/?p=5025

<< 17 | 18 | 19 | 20 | 21 >>