Europoslankyňa Záborská o útokoch v Paríži: Nie som Charlie!

21.01.2015 19:52
záborská

Anna Záborská, europoslankyňa. PHOTO © European Union 2014

S europoslankyňou Annou Záborskou sme sa rozprávali o nedávanych udalostiach v Paríži. Porozprávala nám o tom, aký je jej pohľad na teroristické útoky a prečo „nie je Charlie“ sa dozviete v našom rozhovore.

Ako vnímate situáciu útokov na Charlie Hebdo?

Vec, ktorá sa stala, je strašná a odsúdeniahodná. Ide tu o udalosti, do ktorých bolo vtiahnutých veľa skupín obyvateľov. Boli to novinári, policajti, ľudia z európskej kultúry, židovská komunita v kóšer obchode. Obete nie sú náhodné a takpovediac anonymné, ako to bolo doteraz, ako napríklad útok na dvojičky v New Yorku, výbuch metra, či útoky na vlaky práve vo Francúzsku, ale aj v Španielsku.

 

V čom vidíte rozdiel medzi nedávnym teroristickým útokom v Paríži a inými spomínanými útokmi?

V prípade útokov v Paríži išlo o presne špecifikované skupiny. V tomto ja vidím určitý sofistikovanejší posun s cieľom zasiahnuť rôzne sociálne skupiny obyvateľstva. Najviac sa hovorí o útoku na redakciu satirického časopisu, menej o útokoch na obchod alebo tlačiareň. Jednoznačne odsudzujem takéto riešenie akéhokoľvek problému na svete, aj možno oveľa vážnejšieho, ako sú karikatúry. Chcem ale povedať, že aj keď som proti takýmto situáciám, nie som Charlie.

Prečo ste sa rozhodli pre tento postoj?

Pretože striktne vyznávam dodržiavanie definície, že moja sloboda končí tam, kde začína sloboda druhého. V tejto situácii som na pochybách, či sa nezasahuje do slobody niekoho iného. Človek musí byť vždy empatický a musí sa vcítiť do situácie toho o kom hovorí, o kom rozhoduje, koho posudzuje a aj toho, koho kritizuje. V prípade Charlie Hebdo sme sa dostali na určitú hranicu, kde empatia akoby sa strácala a hovorí sa len o akejsi bezhraničnej slobode. Odsudzujem násile a vraždy, som a vždy budem na strane obetí. Ale povedať “Aj ja som Charlie” znamená aj stotožniť sa s veľmi necitlivým spôsobom humoru a satiry. To nedokážem.

V čom vidíte do budúcna riešenie podobných situácií?

Byť k sebe ohľaduplnejší, vnímavejší. To, že sme Európania – kresťania alebo ateisti – nám nedáva právo generalizovať a hrubo zosmiešňovať iné náboženstvá a ľudí, ktorí ich vyznávajú. Zároveň je potrebné, aby väčšinová moslimská komunita jednoznačne prijala koncept univerzálnych ľudských práv.

Ďakujeme za rozhovor. Na otázky spravodajského portálu EuropskeNoviny.sk odpovedala europoslankyňa Anna Záborská.