Kramný na Súde

30.06.2015 23:38
Kramný položil na súde drsnú otázku Monikinmu bratovi: Sudkyňa mu za to vyčistila žalúdok! Petr Kramný mal na súde očividne dobrú náladu.Autor: Blesk - Martin Sekanina, Zbyněk Pecák
dnes, 07:49 | Po smrti Moniky a Klárky sa zdalo, že za Kramným stojí sestra Lenka (38). Bratovi dokonca založila e-mail. Je tu ale podozrenie, že to urobila pre policajtov.

 

16:18

Kramný gestikuluje smerom k rodičom. A opäť sa usmieva. Druhý deň súdneho pojednávania v ostro sledovanej kauze končí. Ďakujeme za pozornosť! V stredu sú na programe výpovede ďalších svedkov, vrátane Kramného kamaráta Stanislava Š. a fanúšičky Kateřiny G.

16:03

Kramný robí grimasy na rodičov, ktorí stále sedia v súdnej sieni. Nadvihuje obočie, usmieva sa.

16:00

Teraz je s otázkami na Radmila na rade Kramný, opäť ho oslovuje "pán svedok" a opäť mu vyká. Kramný sa pýta: "Vy ste povedali, že vás nikto neinformoval o tom, že sa presunie náhrobok. Pýtam sa preto, či ste vy niekomu povedali, že kupujete pozostatky?"

Sudkyňa Gilová na otázku Kramného ostro reaguje: "Pán obžalovaný, tu nikto nepovedal, že niekto handloval s pozostatkami. Kupovalo sa hrobové miesto. Žiadam vás, aby ste sa správali a vyjadrovali trochu kultivovanejšie. Už len z úcty k zosnulým."

15:50

Advokátka Rejžková sa Radmila pýta na to, aký mala na celú vec názor mama Moniky. "Bola smutná, bavili sme sa o tom v opatrne...," odpovedá Radmil a Rejžková reaguje: "Opýtam sa na to priamo: Vinila pána Kramného?" Radmil: "Myslím, že nie."

15:47

Sudkyňa sa pýta na vzťah Moniky s druhým bratom Martinom. Podľa Radmila bol rovnaký, ako k nemu. "Aj keď ku mne bol možno hlbší," hovorí Radmil. Vzťah brata k neteri Klárke opísal ako "asi tiež rovnaký". "Ja som mu hovoril, že to vezmem na seba, dohovorili sme sa tak," uvádza brat Moniky Radmil ohľadom zariaďovania záležitostí po smrti Moniky a Klárky. "Inak to niesol úplne rovnako ako ja, tú stratu," dodal Radmil o svojom bratovi Martinovi.

15:45

"Keď došlo k premiestneniu náhrobku, oznámil som to na políciu, nevedel som, čo mám, robiť," uviedol Radmil. Čudoval sa vraj, ako to môže niekto urobiť. "Nekontaktoval ma nikto, nikto sa mi nevyjadril," pokračuje Radmil. Výzdoba vraj bola položená mimo hrobové miesto, zem bola prepadnutá. "Musel som nechať urobiť úpravy, zohnať kamenára, ktorý to zakryl, keby došlo k nejakým prehánkam, kým bol hotový nový náhrobok," opísal Radmil.

15:43

Prokurátor Legerský sa pýtať nebude, otázky Radmilovi tak bude klásť právna zástupkyňa rodiny Klára Long Slámová. "Žiadal vás Petr K. niekedy o nejakú podporu, či už psychickú alebo inú?" pýta sa Slámová Radmila N. "Chcel, aby som sa pripojil k petícii, to bolo v tom mailu, aby som ho takto podporil, " uviedol Radmil. Slámová sa ho pýta, či sa s ním Peter K. bavil o profile Moniky na Facebooku. "Nie," reaguje Radmil.

Reč sa zvrtla k Radmilovu otcovi Erichovi. "Mal som dojem, že si môjho otca chcel (Kramný, pozn. red.) získať na svoju stranu. Ponúkal mu, že ho vezme za babami na hrob a pod. Robil nátlaky na môjho otca, vyčkal si ho na záhrade, to som sa potom dozvedel. Prehovoril ho, aby mi plnú moc vzali," tvrdí Radmil. Podľa neho bol v SMS od matky Kramného pre Ericha otázka, či otec Moniky nie je nesvojprávny, keď Radmil rozhoduje v rodine. Kramného matka krúti hlavou, nevlastný otec obžalovaného sa tomu smeje.

15:40

Sudkyňa sa Radmila N. pýta na ďalšie už klasický otázku, či bol Kramný manuálne zručný. "Čo sa týka áut, tak bol zručný," uviedol Radmil. Aj doma si podľa neho sem tam niečo urobil. "O elektrine neviem," odpovedá Radmil. "Keď si rekonštruoval byt, máte nejaké poznatky, ako to robil?" pýta sa sudkyňa. "Viem len, že mu tam niečo robil otec," dodal Radmil.

15:39

Klárka sa podľa Radmila nesťažovala ani na svojho otca, ani na svoju matku.

15:38

Radmila sa naďalej pýta sudkyňa. O ženách, ktoré Kramný mal po návrate z Egypta, sa dozvedal len z médií. "Môžete sa vyjadriť o zdravotnom stave vašej sestry?" pýta sa sudkyňa predovšetkým na psychické zdravie. Bola Monika pred odchodom duševne labilnejšia? "To som si vôbec nevšimol," reaguje Radmil. Matka Kramného medzitým zo súdnej siene odchádza, stráži povedala, že ide na WC.

15:36

"Nepáčilo semi, že rozdáva veci po dievčatách," hovorí pred súdom brat Moniky. "Mal som mu vraj zničiť auto a garáž. Tiež mi bolo zničené auto po niekoľkých dňoch a nezistilo sa, kto to urobil," odmietol Radmil vinu.

15:35

Kramný pred sebou zošit plný poznámok. Ale nič si doň nezapisuje. Zrejme ho zaplnil svojimi pripomienkami už predtým.

15:31

A ďalšia téma, ktoré sa dnes už niekoľkokrát objavila - aký mal Kramný vzťah k peniazom, pýta sa sudkyňa. "Vždy sa správal nadradene, ja neviem, ako to povedať... on jednoducho hovoril: 'Všetko som platil ja, nikto mi nič nevezme,' lipol na majetku, na peňažnej stránke vzťahu," odpovedal Radmil. A opäť opisuje kauzu náhrobok.

15:27

Radmil sa dostáva k otázke nákladov na pohreb Moniky a Klárky a na okolnosti zriadenia náhrobku. "Peter K. mi povedal, že keď sa nezriekneme dedičstva, tak budeme platiť polovicu nákladov. Nechal som si čas na rozmyslenie. Potom sme sa sami dvaja zišli v reštaurácii, kde som mu oznámil svoj názor, že sa nebudeme zriekať. Povedal: Dobre, takže to budem platiť napoly. Ja som potom dostal plnú moc od rodičov. Tých potom Petr K. zase prehovoril, takže mi plnú moc vzali. Rodičia sa zriekli dedičstva, "uviedol Radmil N." Všetko teda platil pán Kramný, "dodal Radmil N.

15:25

Radmil pokračuje vo svojej výpovedi. Ďalej opisuje správanie Petra K. po návrate z Egypta: "Prvýkrát s otcom prišli ku mne, opisoval znova, čo sa stalo, začal to naťahovať. Tak som mu povedal: Ty si mal na ne dávať pozor, ty si sa mal starať. A on zrazu prešiel do takého ostrého pohľadu a povedal: Ty si ako moja sestra. (Lenka, ktorá dnes vypovedala tiež - pozn. red.) "

15:23

"Išli sme vybrať pomník a on sa ma spýtal, či nechcem niečo po Monike a Klárke na pamiatku. Asi 14 dní po návrate z Egypta. On bol jednoducho nad vecou, všetko len on, on, on. Zariaďovali veci, rozdával veci. Nevnímal som, že by smútil za dcérou a manželkou, "vypovedal na súde Radmil N.

15:22

Kramného sa vraj snažil Radmil spočiatku podporiť. "Snažil som sa mu napísať, aby som ho podporil, to som bol ešte v tom, že to je tak, ako píšu v novinách (prvá verzia - otrava - pozn. red.). Takto som to bral až kým sa nevrátil domov. Potom ma hrozne sklamalo jeho správanie, správal sa ako by sa nič nestalo," uviedol Radmil.

15:20

Radmilovi mal Kramný e-mailomz Egypta oznámiť, "že im bolo zle, že niečo vypili. Že ležali celý deň na izbe, že potom sa prebudil a zistil, že leží vedľa Klárky a Moniky a obe boli mŕtve." Sudkyňa sa Radmila pýta, či sa Kramného opýtal, prečo nezavolal lekára. "Odpísal, že mali nejaké tabletky, že ich užili a to bolo všetko," reaguje Radmil. "Keby bolo mojej dcére tak zle, zavolám lekára," dodal.

15:17

Kedy videl Radmil naposledy svoju sestru, než odišla s rodinou na dovolenku do Egypta? "Asi 14 dní pred tým," odpovedal svedok sudkyni. Na otázku, prečo si zvolili Egypt ako svoju dovolenkovú destináciu, Radmil uviedol: "Radi cestovali do zahraničia, tak som pochopil, že chceli jednoducho zase niekam ísť, aj keď tam boli tie nepokoje."

V kontakte s nimi počas ich dovolenky nebol. Ako sa dozvedel o tragédii? "Zavolala mi sestra pána Kramného. Volala medzi pol štvrtou a pol šiestou," spomínal Radmil. Povedala mu, "že sa niečo stalo, že sú ..." záver vety nedopovedal a odmlčal sa. "Potom som sa dozvedel, že mám prísť k nim domov, kde ma všetci očakávajú. Tak tam som sa to všetko dozvedel. Nedokázal som pochopiť tú situáciu, tak som začal zisťovať," uviedol Radmil. Ešte ten deň hovoril s delegátkou. "Sám som sa chcel niečo dozvedieť. Delegátka mi povedala, že je to pravda," uviedol. Čo sa vtedy dozvedel o príčinách smrti? "Že to bola nejaká otrava, že tam niečo vypili, že im bolo zle. Nikto mi oficiálne nič nepovedal," upozornil Radmil. Po týždni alebo tak nejako si vraj s Kramným vymenili niekoľko mailov.

15:14

Sudkyňa sa pýta Radmila na vzťah Moniky ku Klárke. "No, bola to jej matka," odpovedá Radmil. "Ja viem," reaguje sudkyňa. "Ale matky sú rôzne," dodáva. "Áno, matky sú rôzne, ale ona bola dobrá, starala sa o ňu, zaujímala sa vzťah k rodičom mala tiež kladný," uviedol Radmil a poprel tak svedectvo matky Kramného Ireny.

O Monike a Petrovi ako rodičoch dodal: "Boli zamestnaní, takže otec šiel a pomáhal s Klárkou, sprevádzal ju do škôlky, do školy." Z toho je zrejmé, že Radmilov otec Erich trávil s vnučkou pomerne dosť času. "Otec mal najbližší kontakt s nimi z našej strany rodiny. Bol tam dosť často, skoro každý deň, by som povedal. Matka bola obmedzená svojou chorobou, nemohla moc chodiť, takže sa s nimi vídala, keď prišli k nám," opísal Radmil rodinné vzťahy.

15:12

"Stretávali sme sa málo, len na nejakých rodinných oslavách," uviedol Radmil N. a spomenul aj výlety. "Nespozorovali som, že by bolo niečo zle," dodal. So sestrou sa často nevídal. "Nezmieňovala sa mi o ničom. Keby mala nejaký problém, tak by to v sebe dusila," tvrdí Radmil. Sudkyňa sa ho pýta, ako bola Monika vnímaná okolím. "Bola obľúbená v pracovnom prostredí, v domove pre dôchodcov, poznal som tam jednu jej kamarátku. Vychádzali dobre. Bola spoločenská," poznamenal brat Moniky.

15:10

Pred súd predstupuje svedok Radmil N., brat Moniky. Je posledným svedkom na programe dňa. Podľa pôvodného programu mal vypovedať od 13:30.

15:01

"Niekedy v roku 2013 mi volal kvôli zástrčke. Pýtal som sa ho, či je to na 220 V a on povedal, že áno. Vysvetľoval som mu aké drôty kam zapojiť," uviedol vo výpovedi policajtom Monikin otec Erich N. Kramný na to na súde reaguje. "Nebolo to v roku 2013, ale v roku 2014 po mojom návrate z Egypta. A nevolal som mu z práce, ako uvádza, ale od kamaráta, ktorému som robil v jeho dome opravy. Montoval som mu posteľ a svetlo. Vedel, že elektrinu neovládam, po ceste som volal svokrovi, pretože on predsa len tomu trochu rozumie. Ale k montáži nakoniec nedošlo, "obhajoval sa Kramný.

14:57

"Irena začala čím ďalej viac špiniť Monikino meno. Som rád, že už mi nevolá, chcem mať pokoj," pokračoval otec Moniky. Na konto Kramného potom dodal: "Zdalo sa mi, že chodí moc naparfémovaný, nagélovaný. Na chlapa." Kramná sa k jeho výpovedi vyjadriť nechce. Prokurátor Legerský vstupuje do procesu s tým, že ešte nebola prečítaná druhá výpoveď svedka. Sudkyňa Gilová mu ďakuje. "V zápale boja som na to zabudla," uviedla Gilová.

14:56

,,Keď som ho videl v televízii, tak som mu veril tak pol na pol. Asi sa chcel zviditeľniť. On keď mi aj pred tým niečo hovoril, tak tomu sám veril a ja som ho v tom nechal. Bolo mi ho na jednu stranu ľúto, ale neveril som mu moc, " vypovedal Monikin otec Erich.

14:55

"Volal som mu do Egypta. Hovoril som mu, že predsa musí vedieť, čo sa stalo. Hovoril, že nevie a vyplo sa to. Potom mi volala Irena (matka Kramného), nech mu nevolám, že je to drahé," spomína Erich N. "Dodnes mi nevysvetlil, prečo ich nezobral k doktorovi, keď im bolo zle," uviedol vo výpovedi.

14:55

Otcovi Moniky vraj jeho dcéra s Petrom a Klárkou volali z Egypta dvakrát. Hovorili mu o problémoch s ubytovaním, inak sa im vraj ale na dovolenke páčilo. Ako blesk z čistého neba potom prišiel telefonát od matky Kramného. "Volala mi Irena R., nech si sadnem. Ja sa tomu čudoval, čo v takú hodinu," spomína Erich N., ako sa dozvedel o smrti svojej dcéry a vnučky. S rodinou Kramného sa narýchlo zišli v jeho byte.

14:54

"Neviem, či bol žiarlivý," uviedol Erich N. Monika podľa neho rada organizovala oslavy a pod. "Nič nenasvedčovalo tomu, že by chcela Petra K. opustiť," myslí si Monikin otec. S Kramným vždy nejako vychádzal. "Prestával som mu veriť, keď sa vrátil z Egypta. Preto, ako sa správal," spresnil.

Podľa neho si Kramný na byte robil rôzne veci skutočne sám, čo je opäť uvedené do súvislosti s údajnou vraždou elektrickým prúdom. "Ale čo sa týka elektrického prúdu, to ja neviem, k tomu sa vyjadriť nemôžem," uviedol Erich N. Reagoval však na iné stránky Kramného. "Mal všetko dopredu spočítané. Keď kúpil auto, tak už počítal za koľko ho predá a koľko na tom zarobí," poznamenal otec Moniky.

14:35

"Nevedel som pochopiť, ako sa mohol (Kramný, pozn. red.) tak zmeniť," uviedol Erich N. "Po návrate o nich málo hovoril, bolo mi to divné," dodal.

"Vylučujem, že by si Monika siahla na život a už vôbec by nikdy neublížila Klárke," je presvedčený Monikin otec. "Neviem o tom, že by bola nejako chorá. Len raz jej bolo zle, niesol som potom nejakú jej správu k lekárovi a ten povedal, že je všetko v poriadku, že na kontroly chodiť nemusí," dodal Erich N.

14:32

Erich N. o dedičstve: "Dedičstva sme sa vzdali pod podmienkou, že (Kramný, pozn. red.) urobí a zaplatí náhrobok. To urobil a zaplatil, to bolo v poriadku." Potom vraj dal plnú moc synovi Radmila a písala mu matka Petra K. Irena. "Potom som sa s Petrom K. zišiel na cintoríne a on mi hovoril: Tatko, keď som bol v Egypte, tak si mi to dedičstvo sľúbil. A teraz je to inak... Celú cestu do mňa húdol."

Podľa Ericha N. je v súčasnej dobe dedičské konanie zastavené pokým sa prípad nevyrieši. "Irena na pohrebe hladkala rakvu a plakala za Monikou, ale keď som jej 4 dni po pohrebe priniesol peniaze za pohreb, tak začala Moniku ohovárať, napríklad že neprala záclony a pod.," vypovedal Erich N.

14:27

Otec Moniky Erich N. vypovedal: "Spýtal som sa ho (Kramného, pozn. red.) priamo: Urobil si to? On to zaprel, že to muselo byť kvôli vode. Však vodu si priniesol ty, tak to musíš vedieť... Na to povedal len, že za to nemôže. Hovoril, že keď priniesol vodu, tak už boli asi mŕtve, že si k nim ľahol a potom to zistil. Nikdy mi nepovedal, že by to mohla spáchať Monika. "

14:22

Čítanie výpovede Ericha N. pokračuje. Uviedol, že sa Monika nikdy k matke nesprávala zle a naopak jej pomáhala. Kramný naopak tvrdil, že sa neznášali. "Lepšie vzťah mala so starším bratom Radmila, mladší Martin bol uzavretejšie a robil nám problémy," priznal Erich N. Dlhoval im vraj peniaze, Radmil však bol naopak viac proti Petrovi. "Monika vraj hovorila o Radmilaovi, že k nám nechodil rád, kvôli mojej manželke," uviedol Erich N.

"Jediné, čo som Petrovi K. vytýkal bolo, že ho vtedy odfotili s tou babou," spomenul Erich kauzu Kramného milenky. Aj jemu však vraj povedal, že to bola kamarátka. "Potom mi vadilo, že matka Petra K. bola za manželkou v nemocnici a povedala jej, že by sa Peter K. mal dať dohromady s nejakou Katkou. Manželka bola celá uslzená," dodal s tým, že pri tom bola aj priateľka Radmila, ktorá mu o tom povedala.

14:16

Erich vo výpovedi rozprával historky z dovolenky na Slovensku. "Myslím, že Monika a Petr nemali problémy vo vzťahu, pretože Klárka by mi to požalovala. Hlásila mi všetko," uviedol Erich. "Myslím, že sa k nim Petr správal pekne. S Monikou sa vodili za ruky, keď sme išli na prechádzku. Keď bola Monika bez Petra, tak sa na neho nesťažovala," pokračoval.

14:15

"Petra Kramného poznám asi 10 rokov, od doby, čo s ním začala chodiť dcéra Monika," stojí vo výpovedi Ericha N. "Petr Kramný si v byte robil veci sám. Monika vtedy vymaľovala obývačku, on bol prekvapený a pochválil ju. Obklady im robil už niekto iný, ja som im niekedy pomáhal. Financovali si to asi sami. Ja neviem, o to koľko zarábal som sa nezaujímal," uviedol Erich N.

Erich N. vypovedal, ako často strážil Klárku. Ako ju vodil po meste a ako si ju mali rodičia zo strany Petra málo brať. Kramného matka pri tom krúti hlavou.

"Klárku som mal strašne rád, bola poslušná, múdra, proste všetko. Stále sme spolu blbli," uviedol Erich. "Myslím si, že s Klárkou som trávil najviac času ja," dodal Monikin otec. O Monike však povedal, že bola veľmi starostlivá. "Často mi volala, ako sa Klárka má," prezradil. Petr sa podľa neho správal ku Klárke ako otec k dcére. "Sem-tam ju výchovno okríkol, ale to bolo v poriadku. Klárka mala všetko, čo potrebovala," dodal.

14:10

"Nechcem opätovne prehlbovať svoju bolesť, odkazujem v tomto zmysle k svojej predchádzajúcej výpovedi," uviedol Erich N. a odchádza. Číta sa jeho výpoveď z prípravného konania.

14:08

Sudkyňa sa otca Moniky pýta, či bude vypovedať. "Niečo vám poviem, ale nechcel by som to príliš rozvádzať," odpovedal Erich. "Ešte je to pre mňa ťažké," dodal. "Pán svedok, musíte si vybrať, buď budete vypovedať a v tom prípade to budeme musieť rozvádzať, alebo vypovedať nebudete," reaguje sudkyňa.

Monikin otec opakuje, že niečo povie, ale rozvádzať to nebude. Sudkyňa opakuje svoje stanovisko a pýta sa, ako sa Erich N. rozhodol. Vypovedať nebude! Sudkyňa sa preto pýta, či sa trvá na výpovedi z predbežného konania. "Áno," odpovedá Erich N. a pridáva, že k výpovedi vtedy nebol nijako donútený.

14:02

Na rade je so svojou výpoveďou otec Moniky Kramnej Erich N.

14:01

Svojej matky sa teraz pýta Petr Kramný! "Mal som niekedy samovražedné sklony?"

"Nie, nemal, to mala skôr moja dcéra," odpovedala Kramného matka na otázku svojho syna.

Nasledovala ešte jedna. "Sťažoval som sa niekedy, že by chcela Monika odísť?" pýtal sa Kramný svojej matky. "Nie, nesťažoval," odpovedala mu. Potom výsluch matky skončil.

13:59

Matky Petra Kramného sa pýta obhajkyňa Rejžková: "Utekal Petr Kramný z domu? Chodil za školu?"

Matka: "Nie, nie, nie."

Rejžková: "Boli ste v nemocnici za matkou Moniky?"

Matka: "Áno, bola, nosila som jej časopisy."

13:57

Matky Petra Kramného sa pýta Klára Long Slámová. "Sťažoval sa Peter na správanie Moniky?" "Nesťažoval," reaguje matka.

Slámová: "Príde vám v poriadku presunúť náhrobok?"

Matka: "Mrzelo ma to, ale keď som to urobila, tak som to brala ako dvojhrob." Slámová: "To nie je dvojhrob, tam je ulička." Matka: "Áno, ulička tam je. Ale všetko som upravila, aby to bolo dôstojné."

Slámová: "Aký máte vzťah k Monike?"

Matka: "Ja som sa o tom s dcérou bavila, že to mohla urobiť aj Monika."

13:53

Petr Kramný podľa svojej matky hovoril, že Monika telefonovala v deň svojej smrti s niekým anglicky, ale že on tomu nerozumel. Petr pritom vypovedal, že volala na hotelovú recepciu a nedovolala sa. Prokurátor sa pýtal aj na fotky v byte Petra a Moniky. Podľa matky tam boli fotky Klárky, Moniky a Klárky a Petra s Klárkou. "Fotky tam boli do doby, než sme mu povedali, nech sa toho zbaví," uviedla Kramného matka. Legerský vyťahuje aj ďalšiu tému: "Nepýtali ste sa na tie jeho nové priateľky?"

Pani Irena vypovedala: "Nepýtala, ale volala mi Monikina mamička, že skoro na Moniku zabudol a že má nejakú Katku. Poznala som jednu, čo býva nad ním, tak som jej povedala, nech ho nechá na pokoji. Potom som sa pýtala na tú, čo ho s ňou odfotili. Povedal, že je to kamarátka," uviedla Kramného matka.

13:45

Legerský: "Vy ste uviedli, že pri prvom telefonáte Petr Kramný plakal, pri druhom ste počuli vraj ťažké dýchanie, ako to zdvihla tá pani. Aké bolo jeho dýchanie pri tom prvého telefonáte?" Matka odpovedá, že pri prvom telefonáte tiež dýchal ťažko. Zatiaľ čo pri prvom telefonáte hovoril, pri druhom už nie.

13:40

Sudkyňa sa pýta matky Petra Kramného.: "Máte poznatky, že mala Monika nejaké psychické problémy?" Matka: "Nie, to nemám." S kladením otázok je teraz na rade prokurátor Vít Legerský.

13:36

Ona sa na neho otočila. Sudkyňa pokračuje vo výsluchu matky. "Došlo následne k nejakému odstraňovaniu náhrobku z hrobu Moniky a Klárky? Ak áno, za akých okolností?" pýta sa. Dcéra Lenka mala chcieť dvojhrob, ale matka jej to vyhovárala. "Áno došlo k odstráneniu," potvrdila matka Petra Kramného. "Prosila by som ju na kolenách, aby to neprepísala na Radmila (brat Moniky)," hovorí pani Irena. K prepísaniu však došlo. "Dcéra povedala: Vrahovi ja hrob nenechám. Povedala som, že je sviňa, takto som jej vynadala," vypovedala pani Irena. S dcérou v kontakte nie sú, tvrdí.

13:33

Do súdnej miestnosti je po prestávke zase privedený Petr Kramný. Opäť sa usmial na matku.

13:27

Spolu s advokátkou Slámovou prichádza otec Moniky Erich a brat Moniky Radmil.

13:00

Sudkyňa Gilová vyhlasuje prestávku do 13:30.

12:56

Matka Petra Kramného teraz spomína na dobu, keď sa malo rozbehnúť dedičské konanie. Popisuje problém s tým, že keď sa nevie, či Monika či Klára zomrela prvá, tak Monika zomrela ako bezdetná. A dediť tak majú rodičia Moniky. "Tak som išla za nimi, vravela som im to a oni, že nič nechcú. Tak som im poďakovala za Petra," uviedla matka.

"Ale potom za nimi išla moja dcéra, ktorá sa do toho zase vložila. Pretože už vedela o tej elektrine a mala na neho (Petra) zlosť. Tak ich prehovárala, že na to majú nárok," tvrdí pani Irena. Potom mal ísť za rodičmi Moniky Petr. "Oni sa presne nevyjadrili. A ja som Erichovi potom napísala SMS (otec Moniky - pozn. red). Potom išli k notárke, že sa zriekajú toho dedičstva," dodala matka Petra Kramného. Sudkyňa sa pýta, či Kramný chcel, aby sa rodičia Moniky vzdali dedičstva. Matka hovorí, že nie, že sa len pýtal.

12:54

Sudkyňa sa pýta matky Petra Kramného na neveru. "Klárka hovorila, že otecko s mamičkou nehovorí," uviedla pani Irena. Mala sa pýtať Petra, prečo k tomu došlo. "On povedal: No ona mi bola údajne neverná. Hovoril mi to sused... Tak som mu povedala, nech si teda urobí doma poriadok," spomína Kramného matka.

12:53

Matka Petra Kramného opisuje, ako jej kriminalisti povedali o obvinení. Lenka mala byť pri tom. "Povedali nám, že Petra zatkli a Lenka hovorila kriminalistom: Tak už jej to povedzte, čo viem ja." Podľa pani Ireny potom kapitán Štefko predniesol: "Objavila sa tam elektrina, že je tam vstup a výstup." Pani Irena popisuje, ako reagovala Lenka. "A dcéra jojojojo, on to musel urobiť, asi v kúpeľni. Hovorím: Čo to melieš? A čo Klárka, som sa pýtala. No tá asi mamičku išla brániť," vypovedala Kramného matka.

Potom sa však matka Petra Kramného začala na súde rozčuľovať, že policajti podpisujú nejakú prísahu a že pustili informácie na verejnosť. A kritizuje ich prácu, že išli do Egypta neskoro. Pri svojej reči udrela niekoľkokrát do pultíku.

12:51

"Išli sme v aute zariaďovať pohreb. Ja hovorím: Panebože, snáď to neurobil. Lenka mi na to ale povedala: Neboj mami, ja Petra poznám, on by to neurobil," uviedla matka Petra Kramného na súde. Sudkyňa sa pýta, kedy sa tento postoj sestry zmenil. "Lenka preberala všetko s kriminálkou a hovorila mi: Keby si vedela to, čo viem ja, tak by si tiež povedala, že to urobil."

12:45

"Keď ho pustili, volala som dcére, či preňho prídu... A ona hovorila: Čože? Takým tónom, ktorý ma hrozne zarazil," uviedla matka. Popisovala tiež, ako sa dohovárali o pohrebe. "Radmil chcel v tichosti, mne to nepripadalo pekné," uviedla. Došlo aj na spory o peniaze. Matka išla za rodičmi Moniky: "Bolo by pekné, keby vy ste si zaplatili pohreb Moniky a my pohreb Klárky," mala im povedať. Oni súhlasili, ale že teraz peniaze nemajú. Nakoniec mali dostať v obálke 19-tisíc od otca Moniky. Petr mu tieto peniaze podľa matky po návrate priniesol späť, že ich nechce. "Otec Moniky ich svojím spôsobom hodil po Petrovi," uviedla pani Irena a ukázala gesto. Sudkyňa to dáva do záznamu.

12:41

Sudkyňa Gilová sa pýta matky: "Pýtali ste sa ho, či to neurobil?" Matka: "Áno, pýtala. Hovoril, že nie. I hovoril: Ja ťa nesklamem, ja som to naozaj neurobil a chcem vedieť, čo sa stalo." Čo sa týka vecí po Monike a Klárke, matka vypovedala: "Ako ja, tak psychologička sme mu radili, aby sa tých vecí zbavil." Matka Petra niekoľkokrát opakuje, že jej syn neustále plakal a hovoril, že nevie, čo bude robiť.

12:40

Petr jej potom hovoril, že mu pumpovali žalúdok a že z neho vytiekla hustá hnedá kaša. Že mu ešte nie je dobre, že bol slabý a že sa nemohol postaviť na nohy. Brat Moniky Radmil volal podľa matky Petra Kramného policajtov, následne pani Irena popisuje, ako Petrova sestra Lenka začala komunikovať s políciou, cestovkou a poisťovňou.

Na otázku, ako jej syn opisoval, čo sa na izbe malo stať, pani Irena uviedla, že jej povedal: "Mami, ja neviem, čo sa stalo, čo sa mohlo stať, že im bolo zle." Pýtala sa ho, či mali nejaké lieky. "On povedal, že tie isté, čo minule. Že jemu bolo strašne zle a tie dievčatá na tom už boli lepšie. A že ich nechal spať, aby sa vyspali." Sudkyňa sa pýta, či Petr matke opisoval, čo robili na izbe. "Ležali na izbe, bolo im zle, Monika zatiahla závesy a povedala: Dneska nikam nejdeme." Kramného matka tak opäť podporila výpoveď svojho syna.

12:39

Ako opísala Kramného matka hovor z Egypta v osudný deň:

"Peťo, čo je?" "Mami, mami, ja neviem, čo mám robiť. Klárka s Monikou sú mŕtve. Neviem, čo sa stalo, ja som ich oživoval a už nie je pomoci."  Tvrdí, že svojmu synovi vtedy povedala, nech beží zaklopať k susedom. Položila telefón a po chvíli volala znova. Počula rýchle dýchanie. "Peťo, Peťo." Hovoriť mala ale nejaká pani, že tam Petr leží, nemôže dýchať a že ho berú do nemocnice na vypumpovanie žalúdka.

12:35

"Monika sa liečila na srdiečko, mala nejaké záchvaty, že jej volali pohotovosť. Aké lieky brala, to neviem," uviedla pani Irena. Vnučka podľa nej nemala zdravotné problémy žiadne. "A syn alergiu, nič viac," dodala.

Sudkyňa sa pýta na ich komunikáciu. keď Petr s Monikou a Klárkou odleteli do Egypta. "Dohodli sa, že nevolať," uviedla pani Irena. Dostala SMS, že doleteli, keď s nimi predsa len hovorila, hovoriť jej mali o probléme s ubytovaním. "Popisovali, ako sa majú dobre. Potom prišla tá strašná vec. V noci som sa zobudila," spomína matka Petra Kramného. Spala vtedy na Klárkinej posteli v ich byte, strážila ich psíka.

12:33

Sudkyňa sa matky Petra pýta, akým spôsobom viedli Peter a Monika domácnosť. "Mali sa dobre, mali všetko. Peter jej dával peniaze zvlášť na stravu a potom napríklad aj peniažky, aby si niečo kúpila na seba. Ja si myslím, že Monička by kúpila všetko, ale šetriť sa muselo, keď chceli ten dom," uviedla.

12:31

"Deň predtým, ako odchádzali do Egypta, som u nich bola. Mali veci rozložené na posteli, čo si ako zoberú sebou. Smiali sa. Potom sme sa bavili, že po Egypte pôjdu na Slovensko," uviedla matka Petra Kramného. Sudkyňa sa pýta , akým spôsobom sa Monika a Peter dohodli na Egypte. "Oni tam boli už dvakrát. Ja som sa divila, prečo zase tam. Ale Monika hovorila, že Egypt je Egypt. Mal s nimi ísť aj kamarát, ale to nevyšlo," dodala pani Irena.

12:30

Vzťah ku Klárke:

"No, obaja mali pekný," uviedla matka Petra K. Potom ale začala výpoveď poupravovať v neprospech zosnulej nevesty Moniky. "Len raz prišla: Babi, naši sa pohádali," pokračuje vo výpovedi. "Mamka priviedla kamarátku na noc a bola opitá, tatko sa hneval," mala povedať Klárka babičke. Podľa pani Ireny Klárka raz plakala, že sa o ňu mamka nestará na výlete na horách. "Nehovorila jej Klárinko, ale Klára," hovorí matka Petra Kramného. Spomína, ako si rodina jej syna zaobstarala psíka. Monika sa mala zameriavať na psíka a Klárka žiarlila. "To sa mi ako veľmi nepáčilo," uviedla pani Irena. Klárka začala robiť mažoretku. "Hovorila jej furt: Klára, Klára, si tučná, nejedz toľko," tvrdí Kramného matka s tým, že Klárka mala rada sladkosti.

Divná jej prišla ešte jedna vec. "Mamička nemá o mňa záujem, má záujem o počítače, plakala mi Klárinka, že tam nechce ísť (do Egypta)," uviedla matka Petra Kramného vo výpovedi.

12:24

"Neviem, či sa hádali, prišlo mi, že sú šťastní," uviedla matka Kramného. Sudkyňa sa pýta: "Sťažoval sa obžalovaný nejako na svoju manželku? Ani vy ste nezbadali, že by sa správal nejako inak ako podľa vašich predstáv? "Kramného matka:" Nie, my sme s nimi aj chodili na plesy. Nič sme nespozorovali. Iba ma zarážalo, že Monika mala veľa kamarátok, ale potom sa s nimi pohádala. Zmenila sa trošku, keď začala robiť v domove dôchodcov. Ohovorila kamarátky, by som povedala," vypovedala Irena.

12:23

Sudkyňa: "Môžete rozviesť vzťah s Monikou? Ako fungovali a vychádzali? Mali rozpory?" Matka Petra Kramného: "Ani som nevedela, že spolu začali chodiť. Bol chorý a ona za ním prišla. Spýtala sa, či môže ísť ďalej. Bola mi povedomá. Spýtala som sa, či je dcéra pani N., a ona povedala, že áno. Poznala som pani N. z práce," spomínala pani Irena na to, keď prvýkrát uvidela Moniku.

"Dali sme im peniaze na zariadenie bytu, babička tiež prispela. Ten byt bol zariadený úplne komplet z našich peňazí, Petrových peňazí a peňazí babičky," spomína pani Irena. "Boli spokojní a šťastní," tvrdí o Monike a Petrovi.

"Potom prišli s fotkou z ultrazvuku. Boli hrozne šťastní, my tiež," hovorí matka Petra K. Svadba mala byť až po pôrode. "Svadbu sme zase zaplatili. Bola pekná," hovorila pani Irena. Svadobná hostina sa však podľa nej musela ukončiť kvôli nepríjemnosti s Monikiným bratom.

12:14

Matka popisuje, že jej syn sa vyučil za zámočníka. Po učňáku však nemal prácu. Robil postupne viac zamestnaní: pracoval ako vodič, ochranka v kúpeľoch, strážca. "On sa práce nebál," tvrdí matka. Sudkyňa sa pýta, či bol Petr Kramný manuálne zručný a kutil. Či si robil veci sám, aby ušetril finančné prostriedky. "Pozval si nejakých kamarátov, odborníkov na podlahy, elektrinu a tak. Aj vymaľovali," uviedla matka Petra.

Niekoľkokrát pri tom zdôrazňuje elektrinu - matka Petra Kramného podporuje výpoveď svojho syna v tom, že si ohľadom elektriny sám nič nerobil. "Všetko nakúpil, ale urobili to tí odborníci, kamaráti atď.," vypovedala pani Irena. Elektrina hrá dôležitú úlohu kvôli obžalobe, že práve pomocou nej mal Petr zabiť Moniku s Klárkou.

"Starostlivo sa staral o rodinu," tvrdí ďalej pani Irena. Sudkyňa sa pýta, aký bol jeho vzťah k peniazom. "Peter bol sporivý, narozdiel od mojej dcéry. Nikdy to nebolo také, že by chcel niečo a musel si na to požičať, to nie," uviedla Kramného matka. Na ďalšiu otázku dodala, že Peter mal rád autá i motorky. Dokázal si opraviť napríklad pokazené otváranie.

12:01

Sudkyňa sa pýta na ďalšie vzťahy Petra Kramného.

"On nikdy za dievčatami nelietal. Skôr ony za ním. Potom chodil s tou Luciou V. To bola hrozne pekná, milá dievčina. Chceli si postaviť domček, to bol ich sen. No potom sa nejako rozišli," uviedla matka Petra.

Sudkyňa sa pýta, či vie, prečo došlo k rozchodu. "No ja vám poviem, Peter je taký nefajčiar, skôr je doma, tá Lucka je zase taká do spoločnosti, rada sa baví. Ale čo je dôvod, to mi presne nikto nepovedal," spomína matka.

Sudkyňa sa pýta na to, ako Petr niesol rozchod. "Plakal a vravel: Rozišli sme sa, nemalo to zmysel," uvedie pani Irena. Potom sa mali na čas vrátiť s Luciou k sebe. "Ale potom zase prišiel, že je koniec. Potom riešili majetok, čo mali spoločný," dodala.

11:53

"Ich vzťah bol dobrý, jeden druhému pomáhali," uvádza matka Petra o jeho vzťahu s Lenkou. Sudkyňa sa pýta, či došlo k nejakej zmene. "Moja dcéra potrebovala požičať peniaze," vysvetľuje pani Irena. Požičať si ich mala od Petra. "Nechceli povedať koľko, hovorili: Mami, nestaraj sa," tvrdí pani Irena. Jej dcéra už vtedy mala manžela.
 
"Potom prišla doba, keď môj zať začal krachovať vo svojom podnikaní. Naháňali ho po Karvinej vymáhači, prerezal mu gumy. Petr Kramný im požičal, požičiavala si aj od babičky," uviedla pani Irena. K sporom malo dôjsť, keď chcel Petr peniaze vrátiť. Ale podľa matky sa ich nedočkal. "Potom si kúpili bicykel za 60-tisíc. Nevrátila mu ich," tvrdí matka. Sudkyňa sa pýta, či Petr dostal peniaze neskôr. "Nie, nevrátili," reaguje matka. Až po ďalšom naliehaní mal Petr dostať peniaze späť. So sestrou sa pohádali a prestali spolu komunikovať.

11:50

"Ja si myslím, že zvláštne dieťa nebol, ja som nevidela, že by sa nejako pobil s Lenkou," zopakovala pani Irena. Podľa nej mal Peter v škôlke aj škole kamarátov, rovnako tak okolo domu, kde žili. Kamarátiť sa mal aj "s rómskymi deťmi, ktorých bolo okolo veľa. Správali sme sa k nim slušne, oni zase k nám." Jej dcéra mala s teraz obžalovaným Petrom spolu normálne vychádzať. Sudkyňa sa pýta, či bol niekto z nich skôr vodcovský typ. "Peter bol skôr tichým deckom, aktívnejšia bola sestra. Voči sebe boli rovnakí, nikto sa nijako nepresadzoval," uviedla pani Irena. "Rozdiely som nerobila," upozornila.

11:42

"Boli to normálne deti, hravé," uviedla o Petrovi a Lenke pani Irena. Po drobných detských potýčkach malo zase prísť zmierenie. Keď začal Petr chodiť do školy, pani Irena zistila, že je dyslektik. "Deti sa mu v škole posmievali. Bol však v poriadku, učil sa normálne, aj keď Lenka sa učila lepšie. Chodili spolu zo školy, chodili do družiny. Lenka potom s ním prichádzala do práce za mnou. Petr nikdy nemal zníženú známku zo správania, bol v škole skôr tichý. Nikdy sa nebil, nemal ani poznámky, že by sa pobil," uviedla pani Irena.

11:39

Vypovedá matka Petra Kramného:

"Najprv by som chcela povedať, že ju veľmi ľúto, čo sa stalo. Ja som prišla prakticky o druhú dcéru a o vnučku. Peter prišiel o manželku a dcéru. Budeme s tým všetci žiť do smrti, tá rana sa nikdy nezahojí. Je mi ľúto jej rodičov," uviedla Irena R.

"Peter bol normálnym dieťaťom ako každé druhé," spomína pani Irena. Začína dobou, keď bola prvýkrát vydatá za Petrovho biologického otca Lubomíra K. Manželstvo podľa nej bolo spočiatku dobré. "On začal piť, nesprával sa pekne ani ku mne ani k deťom," tvrdí matka Petra. Lenke bolo cez rok, Peter bol vtedy bábätko, pani Irena odišla k rodičom.

11:24

Koniec prestávky, väzenská služba opäť privádza Petra Kramného. Prichádza aj jeho matka Irena R., hoci ju sudkyňa vôbec nevolala. Vypovedať však mala podľa programu už o 9:30, proces dnes nabral veľký sklz.
 
Matka potichu zdraví svojho syna, ten sa celý rozžiaril. Sudkyňa pani Irenu R. stotožňuje podľa občianskeho preukazu. Má právo odmietnuť výpoveď. "Nevyužívam práva nevypovedať," hovorí. Sudkyňa konštatuje, že pani Irena bola už vypočúvaná kriminalistami. "Vypovedali ste dobrovoľne a popravde?" pýta sa sudkyňa. "Áno," odpovedá veľmi potichu Kramného matka. "Na výpovedi trvám," dodáva. Sudkyňa ju žiada, či by mohla hovoriť viac nahlas. "Chápem, že máte tichší hlas, ale dovoľujem vám, aby ste na mňa trochu zvýšili hlas, pretože je tu zhoršená akustika," uviedla sudkyňa Gilová. Petr Kramný pôsobí uvoľnene, vie, že matka bude hovoriť v jeho prospech. Usmieva sa.

10:36

Sudkyňa vyhlásila desaťminútovú prestávku. Advokátka Slámová počas nej pre Blesk.cz prezradila:

"Výpoveď svedkyne presne zapadá do psychologického profilu Petra Kramného. Zarazilo ma, že v emočne vypätých chvíľach, keď pani svedkyňa plakala, tak sa obžalovaný len smial štýlom 'tak ten diabol som tu zase ja'."

11:21

Svojej sestry sa ide pýtať sám obžalovaný Petr! Kladie otázky, svojej sestre vyká a oslovuje ju "pani svedkyňa". Lenka o ňom hovorí v tretej osobe ako o Kramnom. Rieši to, či si mohla pamätať niektoré veci z ich spoločného detstva. A potom rolu Moniky.

Petr: Hovorili ste zle o Monike pred rodičmi?
Lenka: Nie, nikdy.
Petr: Povedali ste, že ju vlastnoručne vyhrabete z hrobu, pokiaľ to urobila?
Lenka: Nie, to som nikdy nepovedala.

(Na fotke: Petrova sestra Lenka)

11:10

Rieši sa ďalší prepis telefonickej nahrávky. Tentoraz ohľadom vecí, ktoré Kramnému zostali po smrti Moniky a Klárky v Hurghade.

Petr: A tie kufre u nich asi nechám, to predsa nepotiahnem, nie?
Lenka: To neber, to sa nehodí psychicky.
Petr: Ja to rozdám animátorkám, sa s ňou hrali, a dám im aj make-up atď.
Lenka: Daj im všetko, nech to niekomu rozdajú na recepcii.
Petr: To sa platí každé kilo navyše. Nechám si ten nový kufor a dám tam tie najnovšie veci. Aj tak by som to odovzdal doma.

Obhajkyňa Rejžková chce, aby sa k tomu Lenka vyjadrila. Ona hovorí, že to bola myšlienka matky, aby sa všetkého zbavil. Vstupuje do toho sudkyňa Gilová: "Upozorňujem vás, pani obhajkyňa, že ale v tomto nejde o veci, ktorá mali Monika a Klárka v čase smrti na sebe."

11:00

V ďalšej nahrávke rieši Lenka s Petrom meno najlepšej kamarátky Moniky. Rejžková sa pýta: "Prečo ste od neho chceli poznať to meno?" Lenka: "Pretože sme riešili, čo sa mohlo stať. Brat potom chcel, aby som za ňou zašla, ale ja som tam nešla. Znovu hovorím, že potom bola ešte jedna komunikácia," uviedla sestra Kramného, zatiaľ čo advokátka sa snaží zrejme poukázať na rozpory v jej výpovedi.

10:58

Obhajkyňa Rejžková sa pýta sestry Kramného na verziu, že Klárku zabila Monika: "Trváte na tom, že ste to neboli vy, kto prišiel s tým, že to urobila Monika?" Predtým sa čítal úryvok, kde o tom Lenka v minulosti hovorila. "Áno, trvám, toto nie je jediná komunikácia, brat s tým prišiel už v úvode," uviedla na súde v Ostrave Lenka.

10:53

Ďalšia nahrávka: Rieši sa Monikin účet na Facebooku.

"Pohádali sme sa raz kvôli tomu zas.anému Facebooku, ale inak sme sa nehádali," hovoril Petr K. z Egypta svojej sestre. "Monika mi hovorila, nech sa pozerám na ten Facebook každý deň, nič moc tam nebolo. Mala tam nejakých 57 chlapov, odniekiaľ z celej ČR. Ja som jej povedal, nech si Facebook zruší, alebo nech si platí všetko sama. Tak ho zrušila, ale potom ma zase prehovorila a dala mi normálne prístup," dodal.

10:45

Telefonický rozhovor medzi Petrom a jeho sestrou

Petr: Keby tu tá Klárka zostala, tak mám pre koho žiť.
Lenka: Čo chceš robiť? Chceš si niečo urobiť?
Petr: Ja neviem, ja neviem.
Lenka: Nič nemôžeš robiť. Aspoň, že tebe sa nič nestalo. Otec je na práškoch, všetci sme zlomení.
 
(hovor o psovi, ako ho kŕmiť)
 
Petr: Ja si neviem predstaviť, že sa vrátim domov a bude tam prázdno, všetky veci od tej Klárky.
Lenka: Ja by som sa toho zbavila. Musíš začať nový život, nejde len tak čakať.

10:44

Lenky sa teraz pýta obhajkyňa Kramného Jana Rejžková: "Kedy ste boli s bratom naposledy v byte?" Lenka: "Nebola som s ním v byte." Rejžková: "Tak ako viete, že tam 'normálne' žil?" Lenka: "No neprišlo mi normálne, že sa človek, ktorý prišiel o rodinu, tam normálne vráti a funguje tam, prespáva atď." Rejžková chce Lenku konfrontovať s prepismi hovorov, ktoré viedla s bratom cez nahrávanú asistenčnú linku Alianz, keď mu volala do Egypta. Číta sa prepis hovoru z 2.8.2014.

10:43

Slámová sa pýta, či Lenka s Petrom riešila facebookový profil Moniky. "Hovoril, že si Monika písala s mnohými mužmi, že sa mu to nepáčilo, že si účet na jeho pokyn zrušila. Potom bola dohoda, že si ho opäť sprevádzkuje s tým, že on bude mať pristup," uviedla Lenka.

Slámová sa zastavila pri momente, ako na nňu vizuálne pôsobil Petr K., keď Lenke po návrate povedal, že nie sú dôkazy. "Bola som z toho v šoku, on sa mi ale neustále vysmieval. Ten jeho arogantný úsmev...," uviedla Lenka.

10:39

Slámová rieši s Lenkou výpisy hovorov za dobu, keď si spolu Petr a jeho sestra volali z ČR do Egypta. "Brat ich chcel kvôli fakturácii. Ja som mu ich posielala mailom. Trval na tom, že bude chcieť zľavu, keď sa dostal do takej situácie, na to chcel tie výpisy," uviedla Lenka.

Ako jej brat hovoril o manželke? "Nechápala som, ako takto mohol komunikovať. Nebola tam ľútosť, nehovoril o dcére, potom nastal neskutočný zvrat," uviedla Lenka a opakuje slová zo sporov o peniazoch, ktoré mal Kramný predniesť. Že Monika prišla do vzťahu s "holým zadkom" a tak tiež odíde.

10:36

Slámová sa najprv pýta na kontakty s bratom Moniky Radmilom. Lenka uvádza, že si zdieľali informácie, zaplatil druhý náhrobok. "Dodnes to nesie veľmi zle," uviedla Lenka. Radmil podľa nej trval na tom, že náhrobok zaplatí. "Aj keď som mu ponúkala, že to uhradím, pretože som vedela, že nemá peniaze," vypovedá Lenka.

Slámová sa pozastavila aj nad prípadom sporu o hrob Moniky a Klárky. "Ako vyzeral hrob po odstránení náhrobku?" pýta sa právnička sestry Kramného. Lenka: "Všetka výzdoba bola pohodená v tráve. Hrob bol úplne odkrytý, boli tam zvyšky hliny." Slámová: "Kto sa na tom podieľal?" Lenka: "Moja matka."

10:35

Legerský: "Keď ste boli v byte a on bol v Egypte, bola tam nejaká fotka?" Lenka: "Asi bola nejaká na komode, ale nevybavujem si, čo na nej bolo." Teraz sa bude pýtať Lenky Klára Long Slamová, právna zástupkyňa Monikinej rodiny.

10:32

S Petrom mala Lenka riešiť len neveru a špekuláciu, že za smrť Klárky mohla Monika. "Matka tlačila, aby som za ním išla, presvedčila som manžela, ale povedala som bratovi, že bude tú letenku musieť uhradiť, tak ten volal matke, nech manžel neletí," pokračuje Lenka v odpovedaní na otázky Legerskému.

Prokurátor sa pozastavuje aj nad prvou priateľkou Petra Kramného Luciou V. "Čo presne vám Lucie V. povedala o tom, že ju strážil?" Lenka: "Nemohla sa z práce nikde zdržovať, stále jej volal, kde je, čo robí."

10:30

Štátny zástupca Legerský: "Bavili ste sa s ním o tom, že by sa s ním Monika mala rozísť, že by Monika hovorila, že to mala byť posledná dovolenka?" Lenka: "Nie."

10:27

Pýtať sa teraz bude prokurátor Vít Legerský. Pýta sa na komunikáciu medzi Lenkou a Petrom v Egypte. "Prišla ponuka zo strany poisťovne, že sprostredkujú hovory," uviedla Lenka. Advokátka Rejžková medzitým podala Petrovi papier, ktorý si číta a usmial sa.

K zdraviu Moniky Lenka uviedla: "Viem od mamky, že mala nejakú slabosť, že ju Peter viezol niekam. Neviem, že by mala psychické problémy," uviedla Lenka. Prísediaci na ňu nemajú otázky.

Sudkyňa sa pýta, ako bol Peter Kramný manuálne zručný. Či vedel sám veci opravovať, ako prebehla rekonštrukcia. "Veľa sa venoval autám, o rekonštrukcii od rodičov viem, že si čo mohol robil sám, podlahy, maľoval si a pod. Ale nič konkrétneho neviem," uviedla Lenka. Elektrinu, ktorou mal Petr Kramný podľa obžaloby zabíjať, nezmienila.

10:21

"Komunikovali sme cez Skype, chcel verejnosti oznámiť, čo sa stalo a nahral detailnú výpoveď, nech to odovzdám kriminálke," spomína Lenka. Mail si prečítala, nahrávku si vypočula neskôr. "Nahrávka bola v prílohe, ja som to počúvala až o mesiac," uviedla Lenka. "Došlo mi veľa vecí. Presvedčilo ma to a stratil moju dôveru," hovorila vo výpovedi Lenka. Spomínala aj na prvé stretnutie u rodičov po návrate. "Nič nevysvetľoval, len sa usmieval," tvrdí.

Podľa Lenky matka vždy Petra ospravedlňovala. Keď Kramného milenka Šárka, s ktorou sa dal dohromady po návrate z Egypta a po afére s Katarínou, volala matke a opísala jej, ako sa k nej Petr správal, matka mala Petra ospravedlňovať, že na tom nie je nič nenormálne.

10:20

"Pokiaľ je mi známe, Monika a Klárka nemali žiadne zdravotné problémy pred odletom," stojí ďalej vo výpovedi Lenky K. Brat jej tvrdil, že s Monikou a Klárkou v osudný deň komunikovali ešte medzi 21. a 22. hodinou.

10:04

Sudkyňa naďalej predčítava z predchádzajúcej výpovede Lenky K. "Petr ma udrel do tváre a ja mu za to dávala na zadok," uviedla Lenka pri spomienke na ich spoločné detstvo. Postupne podľa nej agresivita ustávala.

9:56

Sudkyňa číta rýchlo predchádzajúcu výpoveď Lenky K. Opäť v nej je zmienka o agresivite Petra Kramného v detstve. "Nikdy som nepochopila, prečo sa tak správal. Myslela som, že to bolo na základe biologického otca," uviedla Lenka vo výpovedi. "Biologický otec bol alkoholik, mlátil nás a nedával nám peniaze, to mi hovorila matka," hovorí Lenka. "Ja som našla otca pred 4 rokmi a bolo to trošku inak," prezrádza. Volá sa Lumír K. "Kvôli tomu som sa s matkou pohádala a od tej doby vzťah medzi nami nie je ideálny," hovorí Lenka.

9:54

Sudkyňa sa Kramného sestry pýta, ako Peter prežíval návrat. "Bola som v úplnom šoku, pretože prišiel v úplnom pokoji," uviedla Lenka. Prvú noc strávil Petr u rodičov, potom sa vrátil do bytu. "Hlava mi to nebrala, ako tam môže normálne vydržať," pokračuje. "Ja sama som s tým mala problém tam vojsť, keď som musela pre dokumenty," hovorí sestra Kramného.
 
"Potom začali tie jeho avantúry. To som vôbec nedokázala pochopiť," spomína Lenka na milostné dobrodružstvá Petra Kramného predtým, než išiel do väzby.

9:44

So svojou sestrou mal Petr. preberať posmrtné škvrny. "Bola stuhnutá a modrá, stále hovoril, že mala modré pery, a riešil to s pánom Š., Ktorý mu informácie overoval. Stále to riešil, za ako dlho vznikajú posmrtné škvrny," vypovedá Lenka. Sudkyňa reaguje: "Takže pátral po tých informáciách z vlastnej iniciatívy." Lenka: "Áno." S bratom mali riešiť aj ono striedanie osôb na posteli. Petr jej hovoril, že Klárka bola chvíľu na jednej a potom na druhej posteli.

9:43

Lenka hovorí o tom, ako Petrovi počas jeho pobytu v Egypte pomáhala cestovná kancelária. "Brat po celú dobu nič neplatil," uviedla sestra Kramného. "Chcel, aby som ich o to požiadala. Oni súhlasili, "spresnila. Lenka sa vracia k možnosti nelegálneho vycestovania. "Vedela som len, že v tom hral rolu pán Š. (Stanislav Š., kamarát Petra Kramného, ktorý svedčí na súde zajtra - pozn. red.). Ja som pána Š. vôbec nepoznala. Všetky veci Petr riešil so mnou a s pánom Š.," uviedla Lenka.

9:41

Sudkyňa: "Spomínal brat, že bol kontaktovaný nejakými osobami, ktoré mu ponúkali právnu pomoc?"

"Hovoril, že mu ponúkali nelegálne cestu nejakú, ale povedal mi, nech to neriešim," uviedla Lenka.

9:40

Sudkyňa: "Spomínali ste niekedy bratovi, že jeho manželka mu mala byť neverná?" Lenka: "Nie, nikdy som túto otázku ja sama neotvorila, ale brat to neustále zisťoval."
Sudkyňa: "Udelil vám brat nejakú plnú moc? Jednalo sa o písomnú? "Lenka: "Áno, udelil telefonicky, najprv ústne."

9:39

Lenka spomína, ako jej Peter Kramný povedal, že si nechal len niektoré veci, zvyšok dal preč a presunul sa do inej izby. Sudkyňa: "Obžalovaný tu predniesol, že ste mu vy mali povedať, aby tie veci vyhodil." "To v žiadnom prípade nie je pravda," reaguje Lenka rozhodne. Petr nereaguje nijako, sedí opretý o stoličku, ruky má skrížené.
 
Svojej sestre mal povedať, že sa Klárka pozvracala na posteľ a že obliečky stiahol (on vypovedal, že Monika) a nechal ich na izbe. "Nešlo mi do hlavy, prečo si to od upratovačky nenechal upratať," uviedla Lenka. "Pýtala som sa ho, nikdy mi to nevysvetlil," dodala.
 
Sudkyňa sa pýta na to, kto prišiel s možnou verziou, že vrahom mohla byť Monika. "Môj brat," uvádza Lenka. "Prišiel s tým asi na druhý deň. Najprv to mala byť otrava, potom prišiel s tým, že to mala byť Monika, že chcela zabiť všetkých, ale nevyšlo jej to, "vypovedala Lenka.

9:31

Lenka sa vracia k tomu, čo sa v osudný deň dialo na dovolenke v Egypte. Petr Kramný jej hovoril, že Monika neustále zvracala, Klárka zvracala len párkrát. Uvádzať mal aj to, že celý čas nebola zapnutá TV. "Monika a Klárka neopustili po celý deň izbu. Bolo mi to hrozne divné, že nechá dieťa potme bez nejakej činnosti," uviedla opäť Lenka.
 
Sudkyňa: "Popisoval obžalovaný, čo mali na sebe? "Stále riešil, že Monika nemala spodnú bielizeň, že takto nikdy nespávala," uviedla Lenka.

9:25

Lenka na súde priznala, že sa s expriateľkou Petra ramného Luciou po prepuknutí kauzy Kramný zišla. Nechcela ju ovplyvňovať, chcela len všetko pochopiť. Pýtala sa jej na rozchod a ďalšie veci. "Povedala som jej, že bratovi neverím, že chcem pochopiť tú situáciu," hovorí Lenka.

9:24

Sudkyňa sa sestry Kramného pýta na Luciu V., prvú priateľku, s ktorou bol v spoločnej domácnosti. "Bavila som sa s ňou a hovorila, že ju dosť stráži. Svojím spôsobom na ňu žiarlil. Ona robila na recepcii, on tam robil ako strážnik. Rozchod niesol zle," uviedla Lenka. V byte mal začať tĺcť hlavou o stenu, vravela jej Lucia. "Nehovorila ale, že by mal brat nejaké násilné sklony," uviedla sestra Petra Kramného.

9:23

Lenka hovorí o spolužití Petra s Monikou. Upozorňuje na to, že sa vídali s bratom len pri návštevách. "Spolužitie prebiehalo normálne," uviedla Lenka. "Len ma zarazilo, že Klárku nikdy neobjal. Ale o spolužití s Monikou veľa neviem," uviedla Lenka vo výpovedi. Najviac bola v kontakte s Klárkou. Tá vraj žiadne problémy v rodine nezmieňovala. "Len od matky viem, že tam raz vraj došlo k nejakému konfliktu, keď Monika bola na nejakej akcii a potom Peter našiel vo foťáku nejaké fotky," uviedla Lenka. "Ale o čo presne išlo, to som nevedela, nepátrala som po tom," dodala.

9:17

Svojej sestre mal Petr popisovať, že Monika zvracala do vedierka. Na izbe v hoteli Titanic Palace však vedierka neboli, Petr preto zmenil výpoveď na kôš. Tie sú však na hoteli deravé.

9:16

Neustále mali preberať, ako prebiehala dovolenka. Že Klárinka navštevovala programy pre deti, že jazdili na tobogánoch, Klárinka si to užívala. "Spomenul, že na neho Monika žiarlila, že sa pozeral na animátorku, ktorá sa venovala Klárke," pripomína už známy príbeh z egyptského hotela Lenka. Petrovi mala vyčítať, že nezobral Klárku k doktorovi. "Povedal: Prečo zase ja, Monika bola sestra, tak prečo zase ja," uviedla Lenka vo výpovedi. "Bolo mi hrozne divné, že jednoducho nechá dieťa takto na izbe, zatiahnuté závesy, bez televízie," dodala.

9:12

Aký bol slovný prejav Petra Kramného? "Prišlo mi to divné, on premýšľal a stále hovoril, že išlo o otravu, hovoril mi to už v popoludňajších hodinách toho dňa. Potom sme boli neustále v kontakte, on bol na tej izbe, hovoril, že už mu je lepšie," opisuje Lenka. Petr sa predtým tiež sťažoval na problémy s hnačkou a zvracaním. Potom už sestre tvrdil, že problémy nemá.

9:11

Lenka: "Povedal mi, že sa prebudil a ležal vedľa Klárky, ona sa nehýbala, tak ju otočil a zistil, že je celá studená." Mal jej dávať prvú pomoc a preskočil na druhú stranu k Monike. "Hovoril, že hneď volal mame, to ja som nikdy nepochopila, že prvé, čo robí, keď nájde mŕtvu ženu a dcéru, že volá mame, namiesto aby hľadal pomoc," uviedla Lenka. "Mamka mu vraj povedala, nech zaklope u susedov. Tak klopal," pokračuje Lenka. Susedka zavolala pomoc a priviedla lekára, Petra nechali čakať na jej izbe. "Potom že sa zbalil a premiestnil do tej ďalšej izby, nevie presne kedy," uviedla Lenka.

9:10

Nastáva čas na otázky na Lenku K. Sudkyňa sa pýta: Čo vám oznámil váš brat o udalostiach v Egypte?

9:09

K slzám dohnala Lenka aj advokátku Kláru Long Slámovú. Podľa Lenky jej matka povedala, že to urobila preto, že náhrobok platil Peter. 

"Keď sa Peter Kramný vrátil, povedala som mu z očí do očí, že mu neverím. On sa mi vysmial a povedal: Nie sú žiadne dôkazy," uviedla Lenka.

"Ako sme komunikovali z Egypta cez Skype, ony (Monika a Klárka) ho vôbec nezaujímali, len tá nevera," dodala Lenka.

9:08

Spory v rodine sa prehlbovali. "Mamička na mňa útočila cez médiá," spomína Lenka. "Volali mi ráno z cintorína, že moja matka nechala odstrániť náhrobok z hrobového miesta," pokračuje Kramného sestra vo výpovedi.

Lenka plače, klepe sa. Sudkyňa jej hovorí, aby sa upokojila, že jej tu nikto neublíži. Petr Kramný všetko sleduje s kamennou tvárou. "Pri hrobe som sa zrútila," spomína Lenka. "Riešila som, ako to miesto zabezpečiť," vypovedá. Jej plač však neustáva, nie je jej preto vôbec rozumieť. "Nikdy som nepochopila, prečo to matka nechala urobiť," hovorí zrejme Lenka, ale naďalej sa zajakáva.

9:07

Pretože nešlo určiť, či umrela skôr Monika, či Klárka, bolo rozhodnuté, že rodina zdedí 30 %. Lenka spomína, že to Petrovi Kramnému volala do Egypta. Mal nastať výbuch emócií. "Povedal 'Monika prišla s holým zadkom a s holým zadkom odíde'." S rodinou sa podľa sestry deliť nechcel.
 
Potom došlo k sporom o hrob. "Platila som zo začiatku všetky výdavky," uviedla Lenka. "Brat chcel, aby som na neho prepísala hrob," uviedla sestra Kramného. Hrob ale prepísala Radmilovi, bratovi Moniky. "Cítila som, že on (Radmil) má na to právo viac ako ja," uviedla Lenka.

9:04

Petr sleduje výpoveď svojej sestry, ruky má zopäté pred tvárou. Sestra Lenka spomína, ako povedal, že leží v nemocnici. "Kontaktovala som cestovnú kanceláriu, ministerstvo zahraničia atď. Komunikovala som s delegátkou. Potom prišiel pohreb, ktorý som vybavovala ja," spomína ďalej Lenka. Potom, čo prebehol pohreb, dochádzalo postupne k dedičskému konaniu.

"Správanie môjho brata sa menilo. Skladala som si čriepky, ktoré môj brat vysielal. A pomaly som mu prestávala veriť," uvádza Lenka. "Počas pohrebu som sa pýtala Petra Kramného, či chce nejako zdokumentovať pohreb, že už sa s nimi nebude môcť rozlúčiť. Nechcel," dodala.

9:02

"Babička, moja mamička, k nám jazdila s Klárinkou na návštevy. Klárinka bola pred Egyptom u nás na návšteve. Bola veselá, tešila sa," spomína Lenka na chvíle, keď videla Klárku K. naposledy. O jej smrti sa dozvedela ráno 30. júla. "Mamička mi volala o 3:25, na to nikdy nezabudnem," spomína. Zo smrti Klárky a Moniky bola zničená a nevedela, čo má robiť. "Tak som tam išla, cítila som, že musím pomôcť rodičom a že musím dostať Moniku a Klárku späť do Česka. Mamička povedala, že musím bratovi pomôcť," dodala.

9:00

"Môj brat bol bystrý, ale mal prejavy hnevu," uviedla Lenka. Nijako sa to ale neriešilo, hoci odmietal chodiť do školy. "Bol voči mne agresívny," prezradila. V 22 rokoch sa v roku 2000 odsťahovala od rodičov. "Potom sme s bratom boli v kontakte, ale nepohodli sme sa v rodine kvôli finančným problémom," uviedla Lenka. "Prerušila som s ním kontakt na 10 rokov," dodala. Sudkyňa vyžaduje podrobnosti a Lenka K. priznáva, že Petrovi dlhovala peniaze. Čiastku mala vrátiť celú, ale došlo k dohadom. Vídali sa potom maximálne u rodičov.

8:59

Sudkyňa sestre Petra Kramného vymenováva, čo od nej bude žiadať: Požiadam vás, aby ste opísali vaše spolužitie od ranného veku, ako sa správal k vám a k svojmu okoliu, aké bolo jeho správanie, aké mal problémy, ako prebiehal jeho vzťah s prvou priateľkou Luciou a vzťah s Monikou.

8:54

"Áno, budem vypovedať. Poučeniu som porozumela," uviedla Kramného sestra. V predbežnom konaní v prvom prípade využila právo nevypovedať, v druhom vypovedala. "Nikto na mňa nerobil žiadny nátlak," preniesla Lenka. Petr teraz svoju sestru uprene sleduje.

8:49

Petr sedí vpravo na lavici obžalovaných, vedľa neho sedia dvaja členovia stráže, tretí stojí obďaleč. Advokátka Rejžková sedí za Kramným. Sudkyňa Gilová číta poučenie. Pýta sa, či sestra Petra Kramného bude vypovedať. Má právo nevypovedať.

8:42

Otec Petra Kramného sedí sám v druhom rade, sudkyňa číta, kto je prítomný. Predvoláva sestru Petra Kramného Lenku. Tá prichádza bočným vchodom, odkiaľ pred niekoľkými okamihmi priviedli Kramného. Lenka má na sebe biele nohavice a modrobiele pruhované sako, v ruke nesie veľkú bielu kabelu. Petr sa na ňu ani nepozrel a listuje v papieroch. Až po chvíli zdvihol oči smerom k svojej sestre.

8:38

Právnička Rejžková žiada o krátky rozhovor s klientom. Obhajkyňa hovorí s Petrom Kramným, ten prikyvuje a smeje sa. A to pomerne veľa.

8:35

Prichádza obžalovaný Petr Kramný. Má rovnaké oblečenie ako včera.

8:20

Nevlastný otec Petra Kramného - Karel R. - bol na súde z rodiny včera ako jediný, on sám vypovedať nebude. "Celá rodina za ním stojíme. Neverím za žiadnu cenu, že to urobil on," povedal včera Karel R. Blesku. "Navštevujeme ho, podporujeme ho a dúfame, že to celé dopadne v jeho prospech," pokračoval. "Je to celé sprisahanie, niekto chce, aby sedel," myslí si nevlastný otec Kramného.

8:18

Kým rodičia Petra Kramného študujú vývesku, ktorý zo svedkov pôjde o koľkej na rad, prichádza zástupkyňa rodiny Moniky Klára Long Slámová. A po nej aj obhajkyňa Petra Kramného Jana Rejžková. Tá ihneď mieri k rodičom Petra a hovorí s matkou, ktorá bude vypovedať. S novinármi však matka Kramného hovoriť odmieta.

8:10

Prichádzajú rodičia Petra Kramného. Vypovedať však bude len jeho matka Irena. Prichádza o hodinu a štvrť skôr, ako na ňu príde rad, na výpoveď tak bude čakať na chodbe. Včerajšieho procesu sa kvôli dnešnej výpovedi nemohla zúčastniť ona ani rodina Moniky.

8:09

Ako prvá je so svojou výpoveďou na rade Lenka K., sestra Petra Kramného. Tromfom polície by pritom proti obžalovanému mohla byť lesť, na ktorej sa podľa informácií Blesku podieľala. 

"Sestra sa zmenila. Neviem, kde nastal ten zlom," tvrdil na súde Petr.
 
Rodina zavraždenej Moniky potom požaduje odškodné. Celkom 9 miliónov českých korún. Otec Moniky Erich 4,4 milióna, brat Radmil 2,4 milióna a brat Martin 2,2 milióna. Zastupuje ich advokátka Klára Long Slámová.

8:08

Od 30. júna do 2. júla budú vypočúvaní svedkovia z radov príbuzných, známych či spolupracovníkov. Od 3. júla bude potom súd pokračovať výsluchom súdnych znalcov a čítaním listinných dôkazov.

8:00

Milí čitatelia, vítame vás pri sledovaní 2. dňa súdneho procesu s Petrom Kramným obžalovaným z dvojnásobnej vraždy manželky Moniky a dcéry Klárky.

Petr Kramný v pondelok pri výpovedi tiež spomenul, ako sa vzťah so sestrou stále zhoršoval. Ani pred osudnou dovolenku si neboli veľmi blízki. Keď sa ale Lenka dozvedela o úmrtí Moniky a Klárky, začala ho hájiť. "Ľudia ho vopred odsúdili, dívajú sa na neho ako na vraha. Pritom nikto nevie, čo sa skutočne stalo," popisovala vtedy pre Blesk. "Ona mu všetky správy čítala, pretože mala heslo od mailu. A zrejme ho odovzdala aj polícii," prezradil Blesku zdroj. Bola to zámerná pasca?

 

Vyšetrovanie Kramného sa tak začalo zrejme oveľa skôr, ako on sám čakal. "Možno nevedel, že maily má polícia, ale určite po prílete zistil, že ich videla sestra. Pohádali sa, zmenil si heslo a priazeň sestry od tej chvíle chladla," dodal zdroj.

Lenka potom po zatknutí svojho brata matke povedala, že je to vrah, čím sa rozhádala aj so zvyškom rodiny. "Nechcem s tým už nič mať," odsekla naposledy reportérom Blesku.

Neurobila to Monika?

"Dosť často som z Egypta komunikoval so sestrou Lenkou, ako to bude prebiehať. Hovorila, že by sme to mali tlačiť cez médiá, aby som nebol zabudnutý. Neustále mi chodili SMS od novinárov," vypovedal Petr. "Sestra sa ma opýtala na jednu vec, o ktorej som hrozne dlho premýšľal:, Brácho, nemohla to urobiť Monika? 'To som sa úplne orosil. , Ako to myslíš? Veď sme spolu boli 11 rokov, veď som ju poznal!' Na to sa ma opýtala ešte niekoľkokrát," dodal.

Oni ťa nezatvorili?

Keď sa Petr K. od českej konzulky v Egypte dozvedel, že zákaz vycestovania bol zrušený, volal rodičom radostnú správu, neskôr sa ozval aj sestre. "Jej odpoveďou ale bola otázka: Oni ťa nezatvorili? To už medzi nami bola zlá komunikácia," uviedol Petr.

O stretnutí v Česku

"Od návratu so mnou nekomunikovala, chcela schôdzku osamote, aby som jej vysvetlil, čo sa tam stalo. Prišiel som za ňou jej poďakovať, že sa naše vzťahy urovnali, ona mi ale neverila, potom volala ešte raz a chcela ďalšiu schôdzku. Nakoniec sme sa dohovorili u rodičov na večeru, prišla pred barak rodičov, zazvonila. Sadol som k nej do auta a začala sa mi vyhrážať, že ak budem požadovať dedičstvo, že si nájdu právnika a že ma zničí."

Preberal s ňou, kto zomrel skôr?

"Zaujímali ste sa niekedy o to, ktorá z tých dvoch zomrela prvá?" pýtala sa sudkyňa. "Zaujímal som sa o to sám od seba... a preberal som to aj so sestrou, ktorá hovorila, že to bude dôležité, ktorá zomrela prvá," odvetil Peter K.

Prepisovanie majetku

Petr Kramný podpisoval niekoľko formulárov v arabčine, policajti ho aj fotili. Nakoniec mu prišla poštou plná moc pre jeho sestru. "Stálo tam aj niečo ohľadom predaja nehnuteľností, tak som to podpísal. Nepremýšľal som, prečo chce moja sestra disponovať majetkom. Prestávala so mnou komunikovať, hovorila, že právnici sú drahí, že bude musieť predať auto, byt, aby sme mali na zaplatenie výdavkov, keby ma obvinili. Sestra sa zmenila, neviem, kde nastal ten zlom," dodal.

www.cas.sk/clanok/322026/kramny-polozil-na-sude-drsnu-otazku-monikinmu-bratovi-sudkyna-mu-za-to-vycistila-zaludok.html?utm_source=azet.sk&utm_medium=box-magaziny-cas_short&utm_content=clanok1&utm_campaign=HP-new2#